Recursos educatius #25N 2021

A propòsit del Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones, des del Departament d’Educació s’anima els centres a sumar-se a la Campanya UNEIX-TE d’aquí al 2030 per posar fi a la violència contra les dones, d’ONU Dones, a fi de mostrar el rebuig vers la violència que colpeja nenes i dones i manifestar la necessitat de donar una resposta a la violència estructural que és la violència masclista.

Es proposa  als centres educatius que dugueu a terme actuacions concretes amb la finalitat de promoure un canvi d’actituds, creences i comportaments per part de tota la comunitat educativa.

A l’XTEC trobareu propostes d’activitats a dur a terme als centres, tant a propòsit del 25 de novembre com al llarg del curs:

Les escoles lliures de violències. Aquest pla del Departament d’Educació està adreçat a tots els centres educatius amb l’objectiu d’acompanyar en les situacions de violència. Disposa de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) que proporciona atenció, acompanyament i assessorament a infants i adolescents que viuen situacions de violència, acompanyament a les direccions de centres i als docents per a l’activació del protocol. Aquest treball es duu de forma coordinada amb els serveis territorials, serveis educatius, centres i el canal UsApps per comunicar les situacions de violència.

Per a la comunicació de casos: 900923098 i usav.educacio@gencat.cat.

Blog del Coeduca’t. En el blog del Programa Coeduca’t amb el currículum, del Departament d’Educació, hi trobareu recursos que ajuden els centres a treballar aspectes bàsics de coeducació, de perspectiva de gènere i de sexualitat i, per tant, prevenir la violència masclista.

Infografies del Departament d’Educació sobre l’abordatge de les violències masclistes: Prevenció i detecció de la mutilació genital femenina (MGF) al sistema educatiu; ressò de la Modificació de la Llei 5/2008, del dret de les dones i les nenes a erradicar la violència masclista; Diversitat afectivosexual i de gènere en l’àmbit educatiu; Detecció i derivació a serveis especialitzats d’atenció als fills i filles en situació de violència masclista en l’àmbit familiar; Abordatge de les violències masclistes.

Curs de prevenció de la violència masclista en l’àmbit educatiu. Materials formatius del Departament d’Educació per a professionals de l’educació, sobre el marc conceptual i legal de la violència masclista, amb l’objectiu de facilitar-ne la detecció i dotar d’eines per abordar-la en l’àmbit educatiu.

Prevenció i detecció de la violència masclista. Informació i recursos del Departament d’Educació per a les famílies per saber què és la violència masclista i com afrontar-la.

Coeducació, perspectiva de gènere. En aquesta pàgina del Departament d’Educació hi trobareu programes, recursos i proposta d’activitats sobre coeducació i l’abordatge de les violències masclistes.

Racó violeta. A la Biblioteca Departament d’Educació, trobareu una selecció de llibres i publicacions sobre coeducació, tant teòrica per a docents com de narrativa infantil i juvenil adreçada directament a l’alumnat.

Prevenció i sensibilització. En el web de l’Institut Català de les Dones hi trobareu informació sobre les campanyes de sensibilització i el Programa Estimar no fa mal, programa que s’adreça a joves d’entre 10 i 19 anys, a professionals que treballen amb aquests joves i que poden actuar com a agents preventius, així com a pares i mares.

Guies sobre violències. En Recursos per a la recerca, de l’Institut Català de les Dones, hi trobareu: guia bibliogràfica (amb llibres per a infants i adolescents, entre d’altres), guia de pel·lícules i documentals sobre violència masclista, covid-19 i feminismes (audiovisuals, podcast, lectures)…

II Congrés internacional per a l’erradicació de les violències masclistes. En el web de l’Institut Català de les Dones trobareu aquest accés a la reproducció de l’emissió de les sessions del congrés d’enguany.  També podeu consultar les ponències del I Congrés internacional per a l’erradicació de les violències masclistes.

BCN antimasclista és un web de l’Ajuntament de Barcelona en el context de la campanya contra la violència masclista

#25n

#LesEscolesLliuresDeViolències