El mètode científic

La Universitat de Barcelona ha compartit una proposta per treballar el Mètode Científic a les aules de primària i secundària.

La proposta parteix del visionament de l’episodi 1 de Ciència animada, centrat en l’explicació de les fases del mètode científic a nens i nenes de primària i primer cicle de secundària i disponible en català, anglès i castellà. A partir del contingut del capítol, aquest material proposa una anàlisi guiada i reflexió a l’aula entorn de les diferents parts de la metodologia experimental que regeix la ciència.

Materials:

• web del projecte
  • web del Programa d’Activitats Escolars (PAE) del Consell d’Innovació Pedagògica de l’Ajuntament de Barcelona.Biblioteca de recursos audiovisuals de caràcter científic, organitzada en capítols autoconclusius, en els quals s’explica, de manera visual i amena, conceptes científics per a nenes i nens.Cada capítol parteix de la definició d’un concepte clau seleccionat pels experts de la UB que col·laboren en el projecte. A partir d’aquí, se’n prepara un guió i un tractament visual. A continuació, el guió és dibuixat, animat, sonoritzat i adaptat als tres idiomes del projecte (català, castellà i anglès).

Les diferents històries reben l’assessorament científic d’un expert de la UB, que en valida tot el procés per garantir la correcta transformació a llenguatge visual del contingut que es vol tractar.

La difusió de les peces es fa mitjançant la llista de reproducció de La UB divulga al canal de Youtube de la UB i mitjançant el web del projecte, on s’aniran afegint tots els clips i materials didàctics generats.

El projecte està organitzat per la Unitat de Cultura Científica i Innovació (UCC+i) de l’Àrea de Comunicació de la Universitat de Barcelona, amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) – Ministeri d’Economia i Competitivitat.

Material de suport i propostes de treball a l’aula

La proposta, que podeu descarregar en pdf,  inclou una guia per familiaritzar l’alumnat amb les fases del mètode i per dur a terme un disseny experimental.

El producte final del treball a l’aula consisteix en l’elaboració d’una feina en grup: un pòster, un producte audiovisual o un còmic per explicar la recerca que ha dut a terme l’alumnat.

Durant el curs 2019-2020 es va desenvolupar un material de suport per treballar el capítol “El Mètode Científic” amb l’alumnat de primària. L’any 2022 es va rellançar el material amb una revisió per adaptar-lo als escenaris reals de treball a l’aula, tot a partir dels suggeriments del professorat que l’ha fet servir.