Soraya Pelaz parla de les plantes amb “pèls” i senyals a l’Institut Carrasco i Formiguera

Avui, dijous 16 de novembre, l’alumnat de l’optativa de Biologia de 4t d’ESO de l’Institut Carrasco i Formiguera ha assistit a una xerrada-taller a càrrec de la Soraya Pelaz, científica membre de l’ICREA Research Professor i treballadora del CRAG (UAB). La ponència portava per títol «Las plantas aprenden, tienen pelos, ojos y leen» i s’emmarca dins de la 28a Setmana de la Ciència que s’està celebrant del 10 al 19 de novembre del 2023.

La sessió ha començat amb un repàs de la vida professional de la Soraya per entendre com ha acabat centrant-se en l’estudi de la regulació de les plantes en el moment de florir, tema que l’ocupa actualment.

Aleshores ha llençat la primera pregunta a l’aire: “Per a què serveixen les plantes?”, que no ha hagut d’esperar gaire per tenir les primeres respostes per part de l’alumnat. Això ho ha relacionat amb la informació genètica de les plantes i ens ha fet saber que la nectarina és un préssec mutat en un sol gen.

Ha anat combinant explicacions teòriques amb propostes pràctiques que han inundat de motivació l’aula. En total, els estudiants n’han pogut fer tres:

• Pràctica 1: mirar amb la lupa si les plantes tenen pèls (tricomes).
    • Pràctica 2: comparar plantes que han crescut amb la llum del sol i sense per descobrir quines són les plantes mutants cegues. A l’obscuritat, totes són cegues i només amb llum es podrà fer la comprovació.
    • Pràctica 3: classificar testos amb plantes normals, mutants A i mutants B, segons la presència de pètals, sèpals i estams.

Les pràctiques perseguien l’objectiu de demostrar que les plantes poden tenir pèls, ulls i, fins i tot, poden arribar a “llegir”. Finalment, ens ha ensenyat com, modificant la genètica de plantes que només tindrien fulles, es pot obtenir una planta amb òrgans florals (model ABCD).

Des del CRP hem tingut la sort de poder assistir a la ponència gràcies a STEAMcat i a l’Institut Carrasco i Formiguera.