Butlletí trimestral desembre

Butlletí BDR desembre 2022

Recull de les novetats relacionades amb la lectura, en tot el seu abast, incorporades al BDR, al primer trimestre del curs 2022-23, pel grup de treball en xarxa dels Centres de Recursos Pedagògics de Catalunya.

La proposta del programa LECXIT de la Fundació Bofill ofereix a escoles, biblioteques, AFA i entitats socials la metodologia, recursos i espais formatius perquè liderin accions que millorin les capacitats de promoció de la lectura de les famílies.

La Direcció General de Promoció Cultural i Biblioteques del Departament de Cultura, a través del Servei de Biblioteques acaba de publicar una Guia de jocs de taula amb l’objectiu d’impulsar i potenciar les seccions i accions relacionades amb els jocs de taula a les biblioteques públiques del país.

Tots coneixem els beneficis que es deriven d’un bon hàbit lector però ningú neix amb una capacitat innata per desenvolupar-lo. Com eduquem amb l’exemple? Com motivem als infants i joves a llegir? És necessari obligar-los a llegir llibres que no volen? Com avaluem la comprensió lectora?

En aquest article podem trobar un seguit d’idees per tal de potenciar l’hàbit lector tant des de l’escola com des de casa, implicant les famílies en el procés d’adquisició de l’hàbit lector del seu infant.

Educació literària

L’editorial La Galera en col·laboració amb l’ONG Open Arms presenta una nova col·lecció amb 2 títols que permeten conscienciar a petits i grans en la realitat que ens envolta i contar històries reals de persones que van ser rescatades en alta mar.

L’IBBYcat convoca aquest concurs, adreçat a infants i joves de 9 a 16 anys. Activitat de foment de la lectura d’imaginació. Tota la informació, materials per dinamitzar les lectures i la inscripció a Ibbycat.cat.

Programa de foment de la lectura que permet que els nois i noies entrin en contacte directe amb autores i autors i hi estableixin un diàleg al voltant dels seus llibres i el procés de creació o el món editorial. Dues modalitats: Autors a les aules i En veu alta.

Proposta FLIC per a alumnes d’infantil, primària i secundària. L’objectiu és promoure la relació entre les diferents arts partint de formats innovadors i experimentals, fomentant la creació interdisciplinària i el gust literari.

Concurs adreçat a l’alumnat dels nivells educatius no universitaris de Catalunya. Ofereix unes propostes de lectures i uns materials didàctics que trobareu al web del programa. La inscripció és oberta fins al 18 de gener de 2023.

Homenatge a 40 Sèniors literaris LIJ. Una iniciativa de l’IBBYcat, per contribuir a la construcció i divulgació d’un patrimoni literari infantil i juvenil català. Es pot descarregat el dossier de perfils.

Recursos del CRP

El seminari de referents de Biblioteques Escolars de les escoles públiques del districte de Les Corts han elaborat un Laboratori de lectura centrat en la temàtica dels Pirates. A través de la lectura d’aquests llibres, es tracten diferents temàtiques.

Kit novel·la negra

El CRP del gironès ha preparat dos kits de lectures per donar a conèixer aquest gènere a l’alumnat a través de la lectura de tres novel·les diferents llegides en grup. Es pot trobar tota la informació i materials en els següents enllaços: PRIMÀRIA i SECUNDÀRIA.

Al Baix Empordà, han elaborat aquest kit didàctic que ofereix eines i recursos per acompanyar a l’alumnat de finals de CM, CS i 1r cicle d’ESO en els canvis físics, psicològics, emocionals i socials que es produeixen durant l’adolescència.

Kit didàctic, que podeu trobar i consultar al SE del Baix Empordà. Ofereix indicacions i recursos per a moments delicats com és la mort d’alguna persona vinculada a l’escola.

BioLectures és un nou projecte en xarxa que pretén conscienciar i implicar la comunitat educativa en la conservació, protecció i millora de l’entorn natural a través dels llibres i àlbums il·lustrats.

El seminari referent de biblioteques escolars del Districte de Gràcia ha creat aquest laboratori de lectura que parteix de la temàtica de llibres escatològics i engloba diferents mirades des d’aquest tema.

Biblioteca escolar

La Diputació de Barcelona ha preparat materials educatius per tal de treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible: Descobreix amb l’Odis l’aventura dels ODS, i una guia de lectures classificada ODS.

Monogràfic de la revista Articles número 95 (octubre 2022). La publicació vol reflexionar sobre la promoció de la lectura i la diversitat d’experiències. Cal un compromís de famílies, biblioteques, editors, institucions de tota mena per fomentar l’hàbit lector entre la ciutadania.