ESTRATÈGIES DE PENSAMENT AMB L’ESTEVE LÓPEZ

El dijous 29 d’octubre vam realitzar un taller d’aprofundiment en estratègies de pensament a càrrec de  l’Esteve López.

La sessió es va desenvolupar en tres blocs. La primera part vam compartir experiències de docents que havien practicat algunes de les estratègies compartides en les sessions del curs anterior que podeu trobar en l’article “A pensar també se n’aprèn” .

La  segona part l’Esteve ens va provocar reflexions sobre el paper que juga el pensament en els processos d’aprenentatge.

Per acabar ens va mostrar noves estratègies de pensament per utilitzar a l’aula.

EXPERIÈNCIES A CENTRES

Escola el sol i la lluna.

Autores: Maribel Aldomà i Mariona Maynou

Estratègia CSI : Com estic vivint el confinament?

Context en el que sorgeix l’activitat.

Després de tres setmanes de confinament i havent mantingut una relació tecnològica i més distant amb els i les alumnes del grup, ens va sorgir la
necessitat de saber com estaven vivint i què sentien els nostres alumnes en la situació excepcional que estàvem vivint. Per aquest motiu, se’ls
proposa fer un CSI (Color, Símbol, Imatge). Aquesta rutina permetria als alumnes fer visibles i comunicar les seves emocions i pensaments i a
nosaltres ens ajudava a saber com estaven gestionant a nivell personal i familiar el confinament d’una manera respectuosa. El CSI també ens feia
possible poder connectar amb tots els alumnes ja que és un recurs que utilitza diferents tipus de llenguatges.

Com s’ha aplicat. Passos seguits.

Primer de tot, abans de realitzar el seu CSI, es va proposar i plantejar una activitat de relaxació per ajudar-los a fer una visualització interna de la seva respiració, de les seves emocions,… Després de la relaxació, es va presentar l’eina o rutina de pensament, és a dir, què és un CSI (Color,
Símbol i Imatge) i un parell d’exemples d’una altra temàtica (la contaminació) per tal de no influenciar en la seva representació.
A continuació, se’ls va demanar que fessin una prèvia planificació indicant el color/s, símbol i imatge escollits per a representar el confinament i una justificació de la seva presa de decisió.
Ens van enviar els seus CSI’s (fotografies i vídeos explicatius) a través del Drive.

A tall de síntesi, sense voler caure en generalitzacions i despersonalitzacions, sobre els colors utilitzats, va predominar el blau del cel, de l’exterior, del desig de sortir i també el verd com a color que simbolitza l’esperança. Alguns alumnes també van utilitzar el negre per a representar la tristesa.

En els símbols hi apareixia sovint el coronavirus, la família, entorns i paisatges taxats, les seves cases, emojis amb mascareta o amb estats d’ànim diversos, també rellotges i símbols que representaven una pausa o aturada en el temps.

Sobre les imatges, hi havia alumnes que elaboraven dibuixos amb un alt contingut metafòric com, per exemple, una alumna que va dibuixar un castell com a fortificació que simbolitzava casa seva, un lloc segur, i altres que representaven més literalment la seva situació com, per exemple, una alumna que va dibuixar-se a ella mateixa mirant per la finestra i el que veu a través d’ella. Alguns també van dibuixar situacions de contrast, moments d’alegria i tristesa, positiu i negatiu, yin i yang,… Una alumna va dibuixar una científica que connectava amb un dels projectes que estàvem fent per simbolitzar l’esperança en la recerca d’una vacuna.

Paral·lelament a aquesta activitat, també se’ls va fer una proposta de relaxació i una proposta de creació artística per tal d’expressar de manera més creativa i lliure les seves emocions. Sobre les creacions artístiques van posar en marxa les seves habilitats i potencialitats, van fer fotografies i composicions fotogràfiques, dibuixos i pintures amb diferents tècniques, escultures, creació d’objectes significatius, una mascareta, un concert de violoncel,…

Finalment, els vam fer arribar un qüestionari d’autoavaluació sobre les activitats proposades (CSI i creació artística) i, malgrat no ens el van retornar la majoria, vàrem poder aspectes importants, els quals ja s’havien comunicat prèviament en les planificacions i explicacions de les activitats com, per exemple: si havien explicat de manera clara i coherent el seu CSI justificant els colors, símbols i imatges escollits; si havien fet abans l’activitat de relaxació i els havia servit o no; si creien que la seva creació artística demostrava imaginació, creativitat i/o expressava els sentiments que es volia transmetre; si havien compartit les tasques amb algun familiar per comprovar que les seves creacions transmetien allò que es volia expressar; si havien estat autònoms/es a l’hora de realitzar les activitats plantejades; si havien revisat els seus treballs per tal d’enriquir-los o millorar-los; si els recursos i exemples que els havíem donat els havien estat útils; si s’havien esforçat en fer les propostes i es mostraven satisfets/es i si els havien agradat les activitats plantejades.

Valoració personal de l’experiència.

Creiem que el context en el qual vam presentar aquesta Rutina de Pensament va ser molt potent ja que el confinament suposava una problemàtica mai viscuda anteriorment en un moment de molta incertesa. El plantejament de l’activitat en aquest moment clau, va permetre als alumnes aturar-se per poder fer un viatge d’introspecció i identificació de les seves emocions i  pensaments (Com estic? Què sento? Què penso?) que eren complexes i, alhora, ambivalents. Per mitjà d’aquesta eina, van poder expressar i prendre consciència de tota aquesta càrrega interna. Amb la creació artística posterior al CSI el que es pretenia era transformar i canalitzar totes aquestes emocions a través de l’art. A nosaltres, com a mestres, ens va permetre, d’una banda, conèixer les seves emocions en relació a l’experiència que estaven vivint i visibilitzar entre línies el seu grau de resiliència i, també, prendre consciència, una vegada més, de les habilitats i potencialitats d’expressió a través dels diferents llenguatges que tenen els alumnes.

 

Us mostrem algunes estratègies de pensament elaborades per docents i adaptades a primària:

APLICACIONS QUE ENS PERMETEN TREBALLAR LES ESTRATÈGIES DE PENSAMENT VISIBLE VIRTUALMENT DE FORMA COL·LABORATIVA .

 

El Jamboard ja està al meet i pots crear pissarres on l’alumnat pot participar en les diferents pàgines que vagis creant. Podeu aprofitar plantilles ja  configurades que podeu canviar i ajustar a les vostres necessitats: WAKELET. 

Només heu de clicar a sobre de la plantilla i se us obrirà el Jambord, per utilitzar-la cal fer una còpia i sobre tot revisar la configuració perquè estigui en modo editar.

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>