📽️ 8M Guia de pel·lícules i sèries feministes!

On són les dones en les pel·lícules i les sèries?

Tal com passa amb els contes i les novel·les, el paper de la dona en aquests espais històricament sempre ha estat relegat a papers secundaris, d’acompanyant, de dona de o fins i tot a papers ornamentals.

Sembla, però, que cada cop més, la tendència als mitjans de comunicació és que a poc a poc es vagi revertint aquesta desigualtat de papers principals d’homes cap a més dones protagonistes i persones del col·lectiu LGTBIQ+.

Malgrat que hi ha aquesta intenció, la realitat és que encara queda molt per fer, per produir en clau de perspectiva de gènere dins el món audiovisual i, sobretot, en pel·lícules o sèries en les quals les protagonistes siguin dones empoderades, lliures i que trenquin amb els estereotips de gènere.

La falta o poca presència de les dones com a professionals i com a protagonistes als mitjans de comunicació fa més dificultosa la introducció d’una mirada en clau de gènere i interseccional en les accions i produccions que se’n deriven. Aquest fet redueix el ventall de models femenins i interseccionals i fa que deixem sense referents al nostre alumnat i al nostre propi imaginari com a persones docents.

És per aquest motiu que hem volgut elaborar una guia de pel·lícules i sèries amb una mirada feminista, que tot i que no totes tenen una mirada antiracista (com és el cas d’Allò que el vent s’endugué) o on hi ha una representació del feminisme neoliberal (com pot ser el cas de Mulan que reprodueix el patró masculí per ser acceptada pel seu pare) hem volgut ser diverses i acceptar diferents models de dones i figures femenines per tal de poder utilitzar amb l’alumnat o que ens serveixi per nosaltres mateixes per reflexionar-hi.

“Per a la major part de la història, “anònim” era una dona” Virginia Woolf