La Sol, Cap d’Estudis del centre i companya del Seminari, i el Lluís, Director, ens expliquen, mentre recorrem els diferents edificis i espais que conformen la Institució Montserrat, que el centre va néixer com una cooperativa de docents i famílies. Actualment, però, la cooperativa és únicament de docents.
Una característica, la del cooperativisme, que, com a centre educatiu, comporta un compromís, el de fomentar el cooperativisme entre l’alumnat. Des de de la cooperativa de 2n, que té el galliner com a centre, passant per la de l’hort a 3r, fins les APS de 5è i 6è, les cooperatives funcionen com a espais d’investigació i d’experimentació, però també com a temps per aprendre a gestionar, de manera democràtica, una cooperativa, i com a projectes col·lectius amb finalitats socials.
En la 2na part de la sessió, la Maria i la Carlota, professores del centre, ens expliquen el projecte matemàtic que lideren des de fa 9 anys, i en el què impliquen tot el Claustre.
Un projecte, al que es refereixen com “Matemàtiques pel segle XXI”, que entén les Matemàtiques com a un llenguatge viu, que potencia valors de compromís social, que desvetlla la creativitat i la imaginació, que capacita per una expressió i una comprensió informatives que permeten ser persones avaluadores i gestores de la informació, que potencia la capacitat estimativa i prepara per a l’adaptació a contextos canviants. Un llenguatge matemàtic conceptualitzat com a eina que permeti ajudar les persones a ser més justes, més solidàries i més democràtiques.
Quan, en relació al tema que ens ocupa, ens parlen de “fer menys per fer més”, el “menys” i el “més” tenen els següents continguts:
FER MENYS…
Treball magistral Treball individual Activitats descontextualitzades Enfocament abstracte Temes i recursos tradicionals
Memorització Informació acabada Activitats tancades Exercicis rutinaris Simbolisme matemàtic Tractament informal i mimètic Ritme uniforme Aritmètica
Avaluació de mecànica algorítmica Avaluació quantitativa Avaluació d’incògnites i errors Avaluació escrita |
FER MÉS…
Orientació i motivació Treball en grup Interdisciplinarietat Modelització i connexió Actualització
Comprensió significativa Descobriment i investigació Activitats obertes Problemes comprensius Diversitat de llenguatges Visualització i manipulació Ritme personalitzat Geometria, lògica, estadística
Avaluació de raonaments Avaluació qualitativa Avaluació formativa Varietat de mètodes avaluatius
|
Respecte a la metodologia emprada, es parteix de la vivència per, a continuació, afavorir la manipulació –lliure, semi-dirigida o dirigida-, que deixarà pas a la simbolització, que permetrà nivells progressius d’abstracció per, finalment, poder generalitzar l’aprenentatge a altres contextos, diferents a aquells en què s’ha construït.
Unes fases, aquestes que defineixen la metodologia, que en els diferents nivells disposen de proporcions de temps diferents. Si, per exemple, els temps corresponents a la vivència són majors en Infantil i menors en Cicle Superior, els dedicats a la simbolització són menors en Infantil i majors en Cicle Superior.