CINQUENA SESSIÓ DEL SEMINARI DE CAPS D’ESTUDI, A LA INSTITUCIÓ MONTSERRAT

La Sol, Cap d’Estudis del centre i companya del Seminari, i el Lluís, Director, ens expliquen, mentre recorrem els diferents edificis i espais que conformen la Institució Montserrat, que el centre va néixer com una cooperativa de docents i famílies. Actualment, però, la cooperativa és únicament de docents.

Una característica, la del cooperativisme, que, com a centre educatiu, comporta un compromís, el de fomentar el cooperativisme entre l’alumnat.  Des de de la cooperativa de 2n, que té el galliner com a centre, passant per la de l’hort a 3r, fins les APS de 5è i 6è, les cooperatives funcionen com a espais d’investigació i d’experimentació, però també com a temps per aprendre a gestionar, de manera democràtica, una cooperativa, i com a projectes col·lectius amb finalitats socials.

En la 2na part de la sessió,  la Maria i la Carlota, professores del centre, ens expliquen el projecte matemàtic que lideren des de fa 9 anys, i en el què impliquen tot el Claustre.

Un projecte, al que es refereixen com “Matemàtiques pel segle XXI”, que entén les Matemàtiques com a un  llenguatge viu,  que potencia valors de compromís social, que desvetlla la creativitat i la imaginació, que capacita per una expressió i una comprensió informatives que permeten ser persones avaluadores i gestores de la informació, que potencia la capacitat estimativa i prepara per a l’adaptació a contextos canviants. Un llenguatge matemàtic conceptualitzat com a eina que permeti ajudar les persones a ser més justes, més solidàries i més democràtiques.

Quan, en relació al tema que ens ocupa, ens parlen de “fer menys per fer més”, el “menys” i el “més” tenen els següents continguts:

 

FER MENYS…

 

Treball magistral

Treball individual

Activitats descontextualitzades

Enfocament abstracte

Temes i recursos tradicionals

 

Memorització

Informació acabada

Activitats tancades

Exercicis rutinaris

Simbolisme matemàtic

Tractament informal i mimètic

Ritme uniforme

Aritmètica

 

Avaluació de mecànica algorítmica

Avaluació quantitativa

Avaluació d’incògnites i errors

Avaluació escrita

FER MÉS…

 

Orientació i motivació

Treball en grup

Interdisciplinarietat

Modelització i connexió

Actualització

 

Comprensió significativa

Descobriment i investigació

Activitats obertes

Problemes comprensius

Diversitat de llenguatges

Visualització i manipulació

Ritme personalitzat

Geometria, lògica, estadística

 

Avaluació de raonaments

Avaluació qualitativa

Avaluació formativa

Varietat de mètodes avaluatius

 

Respecte a la metodologia emprada, es parteix de la vivència per, a continuació, afavorir la manipulació –lliure, semi-dirigida o dirigida-, que deixarà pas a la simbolització, que permetrà nivells progressius d’abstracció per, finalment, poder generalitzar l’aprenentatge a altres contextos, diferents a aquells en què s’ha construït.

Unes fases, aquestes que defineixen la metodologia, que en els diferents nivells disposen de proporcions de temps diferents. Si, per exemple, els temps corresponents a la vivència són majors en Infantil i menors en Cicle Superior, els dedicats a la simbolització són menors en Infantil i majors en Cicle Superior.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>