AMBIENTS I RACONS A JAUME I

Les companyes i els companyes del Jaume I ens van explicar que el procés de canvi a l’Escola va començar fa 6 anys, quan conscients del luxe que suposaven els espais fantàstics de què disposa el centre, van començar a donar voltes a unes maneres de fer que no optimitzaven aquells espais. Van sorgir, aleshores, les primeres propostes: barrejar edats, constituir el joc en un dels eixos de l’aprenentatge, fer del compartir una motivació fonamental, potenciar la presa de decisions per part de l’alumnat.

Una inquietud que va generar la necessitat d’una formació, precursora d’un canvi que es va concretar en els Ambients que es van organitzar a P3.

Aviat, els canvis a nivell d’organització dels espais i dels temps es van generalitzar a P4 i P5. Una generalització que s’acompanyà, com no podia ser d’una altra manera, de replantejaments del rol de la persona mestra i de l’alumnat, de la manera d’aprendre i de la d’avaluar.

Pel que respecta a l’organització dels temps, els canvis van anar en la línia de globalitzar, de fer franges el més amples possibles.

Uns temps que també contemplen les famílies. Els moments d’entrada al centre i de sortida, a l’acabar la jornada escolar, són concebuts com a espais i temps de contacte directe amb les famílies, que poden entrar a l’aula.

Una altra de les franges que es contempla és la de Racons Oberts. Durant 3 sessions a P3 i P5, i 4 sessions a P4, nenes i nens del mateix nivell comparteixen aprenentatges. És un temps en què l’alumnat de les aules del mateix nivell, que són contigües, trien on anar i circulen lliurement per elles. Els Racons Oberts són espais d’aprenentatge per treballar amb alumnat de la mateixa edat continguts propis de l’edat. El material del què es disposa pot respondre a una proposta pensada per la persona adulta o ser ofert sense una proposta prèvia.

Una altra de les formes d’organització són els Tallers. En ells, l’alumnat de P3, P4 i P5 està barrejat. És una estona d’activitat dirigida i organitzada. La proposta es comença i s’ha d’acabar.

Els Teixit d’Aula, una altre tipus d’organització, són estones en les que el grup classe fa diferents activitats  amb la tutora. Són temps més curts a P3, que van augmentant amb l’edat de l’alumnat.

A P4 i P5 encara tenen una altra forma d’organització, els Processos, on es parteix de l’autonomia de l’alumnat alhora que es tenen en compte aquelles necessitats, d’una criatura o d’un grup classe, que no queden cobertes per aquell treball autònom. Són moments en què de 2 grups classe del mateix nivell es fan 3, per tal de treballar aspectes que la persona docent ha valorat com a necessaris –expressió oral, traç, jocs matemàtics, numeració, grafisme, formes geomètriques-. Hi ha 3 Processos, cadascú d’ells amb 3 sessions. Els 3 grups passen pels 3 processos. Els Processos poden canviar al llarg del curs en funció dels aspectes que es valoren com a fluixos, en un moment donat.