XTCD – 3 de febrer de 2020

1. AVALUACIÓ. EVIDÈNCIES. COM AVALUAR. RECURSOS DIGITALS

L’avaluació per aprendre (AxA) es focalitza en la distància entre el punt de partida de l’aprenent i el punt d’arribada desitjat. Aquesta distància pot ser escurçada si el docent i l’aprenent comparteixen els objectius d’aprenentatge i els criteris d’avaluació, si es formulen bones preguntes i si existeix un feedback efectiu. La recerca en aquest camp ha demostrat que els aprenentatges són més efectius quan els aprenents:

• Entenen clarament allò que s’espera que aprenguin.
        • Reben un feedback en relació amb la qualitat esperada del seu treball i com millorar-lo.
        • S’involucren en les tasques escolars: prenen decisions dels passos a seguir, són conscients dels seus errors i saben autoregular-se.

(Extret de la Xarxa de Competències Bàsiques)

Us proposem la consulta i estudi del material que la Xarxa de Competències Bàsiques (XCB) posa a disposició dels docents pel que fa al procés d’avaluació i alguns recursos digitals relacionats amb l’avaluació. Us serà molt útil per integrar-ho a la proposta didàctica que esteu desenvolupant al voltant dels ODS.

En primer lloc, visualitzeu aquests dos vídeos de la Neus Sanmartí, professora de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, al voltant de l’avaluació on enfatitza el necessari protagonisme de l’alumnat en el procés d’avaluació.

“Què implica passar el poder de l’avaluació als aprenents?“

Us recomanem la lectura i anàlisi dels recursos que la XCB ha seleccionat i documentat sobre l’avaluació a la pàgina “Avaluar per aprendre“. Dins aquests materials trobareu elements clau per a l’avaluació. Analitzeu-los i mireu d’integrar-los dins la vostra proposta didàctica. Aquests elements són:

• Carpeta d’aprenentatge
        • Autoavaluació i coavaluació
        • Rúbrica
        • Base d’orientació
        • Diari d’aula

Finalment, en tercer lloc, us recomanem 3 dels diversos recursos digitals existents per mesurar el grau d’aprenentatge i assoliment d’objectius: Kahoot, Quizizz i Plickers. En aquest document (PDF) teniu disponibles les característiques dels 3 recursos i enllaços a tutorials i exemples d’ús:

2. Omplir Plantilla de proposta didàctica, amb el projecte “Mou fitxa per la terra”

3. Presentació material de robòtica:

• Edison
  • Artiejocs_florals-1.png
  • Lego Wedo
  • CODE
  • Quiver

4. Altres informacions:

-Taller de contes – Jocs Florals: estratègies i recursos per a presentar contes audiovisuals a l’edició d’enguany dels Jocs Florals Escolars  de Catalunya. L’objectiu és incentivar a l’alumnat a promoure la creació literària potenciant el treball interdisciplinar des de l’àmbit língüístic, digital i artístic.