Els nens aprenen millor si escriuen a mà que amb teclat, segons un estudi

Descobreixen en l’escriptura a mà patrons d’activitat cerebral relacionats amb l’aprenentatge que no apareixen en l’escriptura a màquina

Josep Maria Camps Collet – 04/10/2020

Els nens aprenen millor si escriuen a mà que amb teclat, segons un estudiUna recerca feta a Noruega conclou que l’escriptura a mà i el dibuix són necessaris per garantir que els nens assimilin els aprenentatges que fan a l’escola.
Han arribat a aquesta conclusió després d’estudiar l‘activitat cerebral d’una vintena de persones, nens i adults joves, amb electroencefalogrames d’alta densitat.
Els investigadors han descobert que, quan s’està escrivint a mà, les regions parietal i central del cervell es sincronitzen mostrant un patró d’activitat anomenat ones theta.
La recerca ha descobert els patrons d’activitat cerebral que es generen quan s’escriu a mà
Aquestes ones estan relacionades amb els nivells alts d’atenció i també d’assimilació correcta de nova informació:

“La literatura existent suggereix que aquesta activitat neuronal oscil·lant en aquestes àrees cerebrals en particular és important per a la memòria i per a la codificació de nova informació i, per tant, proporciona al cervell condicions òptimes per a l’aprenentatge.”

Les ones theta també es sincronitzen quan es dibuixa, però en canvi quan s’escriu a màquina en un teclat, no hi ha aquesta sincronització. Per això, recomanen que no s’abandoni l’escriptura a mà i el dibuix a l’escola, encara que no sigui amb paper:
“Suggerim que els nens, des de ben joves, han d’estar exposats a l’escriptura i al dibuix a l’escola per establir els patrons d’oscil·lació neuronal que siguin beneficiosos per a l’aprenentatge.”
Motiven aquesta recomanació en el fet que el tipus de moviments i d’activitats que es fan quan s’escriu a mà i es dibuixa estan directament relacionats amb l’aprenentatge:
“Concloem que, a causa dels avantatges de la integració sensorial-motora a causa de la implicació més gran dels sentits, així com dels moviments de les mans fins i precisament controlats quan s’escriu a mà i quan es dibuixa, és vital mantenir ambdues activitats en un entorn d’aprenentatge per facilitar i optimitzar l’aprenentatge.”
El debat dels ordinadors a l’aula
Aquesta recerca, feta per psicòlegs de la Universitat de Ciència i Tecnologia de Trondheim, la més gran de Noruega, l’ha publicada la revista Frontiers in Psychology.
És una aportació important al debat que ha provocat i provoca la introducció d’ordinadors i altres aparells electrònics a les aules.
En aquest sentit, els investigadors insisteixen que no reclamen revertir-ho, i que es limiten a demanar que no s’abandoni l’escriptura tradicional, encara que sigui amb dispositius de pantalla tàctil.
En tot cas, admeten que encara no se sap quina relació hi ha entre els patrons d’activitat cerebral que apareixen quan s’escriu a màquina i l’aprenentatge.