La actual bogeria digital és un verí per als nens

El científic enfadat.   19 setembre 2020 – La Vanguardia – Ima Sanchís

Ja fa anys que assistim a un fenomen curiós: els estudis científics seriosos passen per alarmistes i li donem crèdit als estudis de pa sucat amb oli, va passar amb el canvi climàtic, ningú s’ho va prendre seriosament, i està passant amb l’efecte que produeix l’ús de les pantalles. Desmurget, director d’investigació a l’Institut Nacional de la Salut i la Investigació Mèdica de França, basant-se en un corpus d’investigacions fora de tota sospita ens adverteix: “Com més inverteixen els països en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) aplicades a l’educació, més baixa el rendiment dels estudiants. Com més temps passen els alumnes amb aquestes tecnologies, més empitjoren les seves qualificacions. Ho explica a La fàbrica de cretins digitals (Península).

La joventut actual, la més ximple de tots els temps? Durant dècades, les puntuacions de les proves d’intel·ligència han augmentat d’una generació a la següent. Això es diu efecte Flynn.

i ja no? Avui dia, en molts països desenvolupats aquest efecte s’inverteix i els milleners són la primera generació que  tenen un CI mitjana més baix que la generació anterior, i les pantalles tenen una responsabilitat incontestable.

I la coneguda superioritat del nadiu digital? Pura fantasia! Tota la investigació destaca la baixa capacitat dels nostres nens per processar, comprendre i sintetitzar la informació present a la xarxa. L’actual bogeria digital és verí.

Neurológicament parlant? Tot el que fem canvia l’estructura i funció del nostre cervell. En resposta a l’ús de pantalles, certes regions relacionades amb el processament de senyals visuals s’espesseixen; al revés, les xarxes lingüístiques experimenten retards en la maduració.

Hi ha estudis que afirmen que els videojocs milloren el rendiment acadèmic. Aquests estudis, publicats en revistes acadèmiques de tercera classe, es basen unànimement en valors atípics i o metodologies defectuoses. Tot i això, se’ls ofereix una cobertura mediàtica increïble. Aquí radica el problema.

Quina és la realitat de l’exposició a les pantalles de nens i adolescents? El temps de recreació davant de la pantalla (fora de l’escola i les tasques) per a les noves generacions és extravagant.

Extravagant? Són gairebé 3 hores diàries per als nens de 2 anys, gairebé 5 hores per als escolars de 8 anys i més de 7 hores per als adolescents. Això vol dir que entre els 2 i els 18 anys, que és el període més crucial de desenvolupament, dediquen a aquestes pràctiques l’equivalent a 30 anys escolares.

¿Creu que hi ha una voluntat deliberada d’idiotitzar a les masses? La lògica és purament econòmica. No importa l’impacte en la salut, sempre que entre els diners. Tabac, medicines, menjar, pesticides, escalfament global, la llista és llarga.

El veig empipat. El que és pitjor és veure devastat el desenvolupament dels nostres fills d’aquesta manera. Bé, no tots ells, els alts executius de les indústries digitals tenen especial cura en protegir els seus fills dels productes que ens venen.

Qué lleig. L’orgia digital actual està arrasant amb els fonaments més essencials de la nostra humanitat: el llenguatge, la concentració, la capacitat de memòria, la creativitat, la cultura (en el sentit d’un cos de coneixement que permet comprendre i pensar el món). Tens raó, això em fa enfadar profundament.

La tendència és substituir els professors per classes digitals. El software d’aprenentatge és millor que res, però és infinitament pitjor que un mestre competent.

Els mestres surten més caros. La tecnologia digital sembla ser una necessitat pressupostària, però seria desitjable que es digués amb claredat, sense intentar fer passar aquesta renúncia educativa com progrés educatiu.

La intel·ligència és la primera víctima? Quan poses pantalles (tauletes, ordinadors, smartphones, etcètera) en mans d’un infant o adolescent, gairebé sempre són les recreacions més factibles les que guanyen la guerra dels usos.

I? Aquests continguts tenen efectes deleteris clarament identificats amb el desenvolupament somàtic (per exemple, obesitat, maduració cardiovascular), emocional (ansietat, agressivitat) i cognitiu (llenguatge, concentració). Diversos estudis han comprovat, a més, que el CI descendeix quan el temps d’ús de les pantalles recreatives augmenta.

El millor per al desenvolupament d’un nen? No són pantalles, sinó persones i acció. Necessiten paraules, somriures, abraçades. Necessiten avorrir-se, somiar, jugar, imaginar, córrer, tocar, manipular, que els llegeixin contes. Mirar el món que els envolta, interactuar. Al cor d’aquestes necessitats, la pantalla és un corrent de gel que congela el desenvolupament..

Com seran aquests nadius digitals quan siguin adults? Privats de llenguatge, concentració, cultura; de les eines fonamentals de la pensada, es convertiran en una casta subordinada d’artistes entusiastes, estupefactes per l’entreteniment ximple i feliços amb el seu destí.

El seu consell per a pares i educadors? L’edat importa. Abans dels 6 anys, l’ideal és zero pantalles. Com més aviat s’exposen els nens, més severs són els impactes. A partir dels 6 anys, si els continguts són els adequats i si es respecta el son, mitja hora al dia sense influència negativa detectable.

I quina és la seva esperança? És com l’escalfament global: “està començant a mostrar-se”. Els nostres fills tenen problemes d’atenció, llenguatge, memorització, agressivitat. Espero que la presa de consciència estableixi les bases d’una política de prevenció veritablement protectora.

Ima Sanchís