prova

Jornada de Codocència 18 maig 2021

Des de la línia 2 del MEX, hem organitzat una jornada per reflexionar i compartir experiències de codocència.

La MEX (Mataró Educa en Xarxa), és la xarxa socioeducativa de Mataró que connecta als diferents agents educatius de la ciutat amb la finalitat de generar un coneixement compartit entre centres i professionals, prioritzant els aspectes que tenen més incidència a les aules, però també buscant una visió compartida de l’educació a Mataró. Visita el nostre web www.mex-mataro.cat i participa en qualsevol de les quatre línies prioritàries de la MEX!

 

Programa de la jornada de dimarts 18 de maig:

18:00 Sala GENERAL: Inici de l’acte i contextualització al concepte de la codocència a càrrec de l’EAP de Mataró

18:30 Sala reduïda: Participació en l’experiència d’un centre que presenta la seva experiència de codocència

19:00 Sala reduïda: Participació en l’experiència d’un altre centre que presenta la seva experiència de codocència

Experiències presentades

ESC Angeleta Ferrer. COOPERATIU I EDUCACIÓ ESPECIAL

Tipus (finalitat): Codocència amb equips de treball: Els alumnes s’agrupen en grups heterogenis/treball cooperatiu/treball en grups interactius i les dues docents van oferint suport en funció de les necessitats de cada grup/alumne., Codocència en equip: Les dues mestres porten l’activitat conjuntament i dirigeixen el grup junts., Codocència en la planificació, programació i avaluació de les activitats d’aula (però no necessàriament els dos o més docents han d’entrar a l’aula alhora o en el mateix moment).

Etapa on s’ha dut a terme l’experiència: Primària

Nivell/s: EP2

Àmbit/s o matèria/es: MEDI NATURAL I SOCIAL I ÀMBIT LINGÜÍSTIC

 

Breu resum de l’experiència: com s’ha organitzat, què s’ha provat, què s’ha dut a terme…? 

El dimecres a la tarda, durant una sessió i mitja, de forma sistemàtica ens dediquem a treballar basant-nos en el programa AC/CA (aprenentatge cooperatiu).

És un grup-classe nombrós amb 25 alumnes dels quals 5 tenen un diagnòstic de TEA i altres alumnes amb dificultats a establir relacions assertives amb els iguals. El treball cooperatiu és un dels pilars fonamentals de la pràctica educativa de l’escola i ens hem plantejat reforçar aquests aprenentatges amb els diferents suports que tenim (mestra tutora i educació especial.) 

Donada la dificultat dels alumnes potenciem les relacions entre iguals dins del grup per tal que puguin adquirir estratègies cooperatives que els ajudaran a establir interaccions positives.  

La intervenció es realitza a diferents nivells: 

– Adaptacions de continguts (prèviament recollits en el PI) 

– Intervenció específica a cada equip base. 

– Reflexió/valoració entre el professorat i amb l’alumne en qüestió.

 

Quan s’ha dut a terme l’experiència? 1 SESSIÓ SETMANAL

Especialitats docents que han intervingut? Mestre de Primària, Mestre Pedagogia terapèutica (EES)

Maristes Valldemia. Codocència a primària: treball per projectes

Tipus (finalitat): Codocència amb equips de treball: Els alumnes s’agrupen en grups heterogenis/treball cooperatiu/treball en grups interactius i les dues docents van oferint suport en funció de les necessitats de cada grup/alumne., Codocència en equip: Les dues mestres porten l’activitat conjuntament i dirigeixen el grup junts., Codocència amb dos grups simultanis: es desdobla dins l’aula el grup en dos grups i cada mestra es fa càrrec d’un dels grups., Codocència complementària: una docent dirigeix l’activitat i l’altra dona suport aportant exemples, projectant imatges, explicant amb altres paraules el contingut…, Codocència amb suport a l’avaluació: una docent dirigeix l’activitat i l’altra observa i avalua l’alumnat.

Etapa on s’ha dut a terme l’experiència: Primària

Nivell/s: EP3

Àmbit/s o matèria/es: Treball per projectes: llengua catalana i castellana, matemàtiques, Competència digital, coneixement del medi, hora de l’equip

Breu resum de l’experiència: com s’ha organitzat, què s’ha provat, què s’ha dut a terme…? 

Vam començar amb la codocència simultània: dos docents a l’aula i es divideixen el grup. Posteriorment s’ha introduït la codocència entesa com a grup de docents que programen, actuen i avaluen conjuntament. L’experiència s’ha portat a terme organitzant l’horari en 10 h setmanals de treball per projectes, a través del treball cooperatiu. Treballaven conjuntament alumnes dels tres grups de 3r de primària amb 4 mestres a l’aula. Segons organització podien estar tots els alumnes fent la mateixa tasca o tasques diferents guiats pels 4 docents.

Quan s’ha dut a terme l’experiència? curs 19-20

Especialitats docents que han intervingut? Mestre de Primària 

INS Puig i Cadafalch. Experiència codocència a secundària 

Tipus (finalitat): Codocència en equip: Les dues mestres porten l’activitat conjuntament i dirigeixen el grup junts.

Etapa on s’ha dut a terme l’experiència: Secundària Obligatòria (ESO)

Nivell/s: ESO2, ESO3

Àmbit/s o matèria/es: Llengua anglesa, matemàtiques i llengua catalana.

Breu resum de l’experiència: com s’ha organitzat, què s’ha provat, què s’ha dut a terme…? 

El centre fa temps que aposta per diverses formes de codocència a l’aula. El curs passat es va decidir fer codocència entesa com a dos docents a l’aula amb les mateixes responsabilitats i funcions dins l’aula. A més, també ens vam formar al respecte: ens hem observat, hem pactat, hem programat… Tota la gestió de l’aula ha sigut conjunta i a parts iguals en tot moment. La nostra experiència ha estat molt bona i ens sembla molt important destacar una cosa bàsica: cal temps de coordinació perquè una codocència ho sigui realment. És una manera nova de gaudir a l’aula i poder-la gestionar de manera diferent mentre proves dinàmiques i activitats diferents.

Quan s’ha dut a terme l’experiència? Durant tot el curs 2029-2020 i durant el vigent, 2020-2021.

Especialitats docents que han intervingut? Anglès (AN) Matemàtiques (MA)

INS Les Cinc Sènies. Biologia i TIL (llengua catalana i llengua castellana)

Tipus (finalitat): Codocència en equip: Les dues mestres porten l’activitat conjuntament i dirigeixen el grup junts., Codocència complementària: una docent dirigeix l’activitat i l’altra dona suport aportant exemples, projectant imatges, explicant amb altres paraules el contingut…

Etapa on s’ha dut a terme l’experiència: Secundària Obligatòria (ESO)

Nivell/s: ESO1

Àmbit/s o matèria/es: Biologia i TIL (llengua catalana i llengua castellana)

Breu resum de l’experiència: com s’ha organitzat, què s’ha provat, què s’ha dut a terme…? 

Una professora de TIL participa com a codocent a una hora de Biologia i s’utilitzen els continguts propis d’aquesta matèria científica per a aplicar-hi continguts de TIL (mapes conceptuals, fases de l’escriptura, formació de paraules, etc.). 

La docència es fa simultàniament i una professora complementa l’altra a l’hora de relacionar les dues matèries per tal de facilitar a l’alumnat la transferència de continguts i d’objectius d’una matèria a l’altra.

D’aquesta manera, es subratlla la presència de la llengua (oral i escrita) a qualsevol àmbit i se’n reforça la transversalitat.

Quan s’ha dut a terme l’experiència? 2n trimestre del curs 2020-2021

Especialitats docents que han intervingut? Biologia i geologia (CN), Llengua catalana i literatura (LC), Llengua castellana i literatura (LE)

INS Miquel Biada. Sempre junts a l’aula!

Tipus (finalitat): Codocència amb equips de treball: Els alumnes s’agrupen en grups heterogenis/treball cooperatiu/treball en grups interactius i les dues docents van oferint suport en funció de les necessitats de cada grup/alumne., Codoència en equip: Les dues mestres porten l’activitat conjuntament i dirigeixen el grup junts., Codocència complementària: una docent dirigeix l’activitat i l’altra dona suport aportant exemples, projectant imatges, explicant amb altres paraules el contingut…

Etapa on s’ha dut a terme l’experiència: Secundària Obligatòria (ESO)

Nivell/s: ESO1, ESO2, ESO3, ESO4

Àmbit/s o matèria/es: “Biologia i Geologia (1r i  3r d’ESO) Física i Química (3r ESO) Ciències Socials (de 1r a 4t ESO)

Matemàtiques de tots els nivells d’ESO.També entren dos docents a LLengües i Tecnologia però no està tan treballat encara.”

Breu resum de l’experiència: com s’ha organitzat, què s’ha provat, què s’ha dut a terme…? 

Codocència com un pas endavant en la inclusió, és a dir tots els alumnes treballen junts dins l’aula utilitzant el paraigua de l’aprenentatge cooperatiu com a marc de gestió d’aula i com a metodologia de participació equitativa. Una part de les hores de les matèries esmentades es realitzen amb dos docents a l’aula. Un docent de l’especialitat i un orientador, o bé dos docents de la mateixa especialitat. Es plantegen aspectes de treball que s’organitzen a través de les estructures d’aprenentatge cooperatiu. Els dos docents dissenyen i despleguen les activitats i atenen els diferents grups heterogenis, fent modelatge sobretot als grups on hi ha alumnes amb barreres d’aprenentatge amb l’objectiu que els companys de l’equip adquireixin eines per donar el suport necessari al company que té més dificultats.

Presentarem una seqüència didàctica en una aula de 2n d’ESO dins la matèria de Ciències Socials.

Quan s’ha dut a terme l’experiència? Cursos 2018-2019/ 2019-2020/ 2020-2021 Es va començar amb les matemàtiques i progressivament s’han anat incorporant matèries.

Especialitats docents que han intervingut? Biologia i geologia (CN), Física i química (FQ), Orientació educativa (PSI), Social

Aneu a la barra d'eines