INTERCULTURALITAT

“Necessitem, de la diversitat, fer la norma”
“L’educació o és intercultural o no és educació”

Antonio B. Padilla Ortega

La convivència intercultural es potencia a través de la promoció de la interacció positiva i el coneixement mutu, fent èmfasi en els aspectes comuns, l’enfortiment dels vincles i el reconeixement i valoració de la diversitat entre la Comunitat Educativa, sobre la base de la igualtat de drets, deures i oportunitats i la no discriminació. Les persones ens reconeixem i ens relacionem com a iguals i lliures, com a titulars dels mateixos drets i deures, com a membres d’una mateixa comunitat. Hi ha aprenentatge conjunt, sabers i vivències compartides, col·laboració i construcció entre grups, col·lectius.

Projecte de convivència. Departament d’Educació

Educació intercultural 

Dispostiu formatiu en interculturalitat

El Departament d’Educació, posa a disposició dels assessors en Llengua, Interculturalitat i Cohesió social, un mòdul formatiu, dissenyat per potenciar la competència intercultural en els centres i en el qual s’hi presenten aspectes teòrics, recursos, elements pràctics i propostes organitzatives, pedagògiques i en clau comunitària.

Programa BCN Interculturalitat

El Programa BCN Interculturalitat esdevé una eina pedagògica tant per a les escoles, com per la ciutat en tant que ciutat educativa, alhora de abordar la tasca de la incorporació de la perspectiva intercultural.

Catàleg Antirumors

El catàleg conté una oferta variada d’activitats que treballen, des de diferents metodologies, continguts bàsics d’interculturalitat i el tractament dels rumors, prejudicis i estereotips sobre la diversitat cultural.

Formació ‘Treballar amb mirada interseccional 

Aquesta formació està dissenyada amb l’objectiu de facilitar eines teòriques i pràctiques d’aproximació i coneixement de la realitat, que s’adeqüin a la complexitat i als múltiples nivells d’anàlisi.

Durada: 16 hores (4 sessions de 4 hores cada una).

Places limitades. Aquest curs s’ofereix a un màxim de 25 persones.

Disseny de projectes amb perspectiva intercultural 

Aquesta formació és una oportunitat per desenvolupar competències i eines que permetin dur a terme la tasca professional, mitjançant projectes i iniciatives dissenyades amb mirada intercultural

Durada de la formació: 14 hores (4 sessions de 3,5 hores).

Formació Antirumors: una proposta intercultural d’anàlisi i acció envers els rumors i les narratives discriminatòries 

La formació té per objectiu aprofundir en els imaginaris sobre diversitat cultural propis de contextos occidentals, i la seva construcció històrica, per entendre com operen i legitimen les desigualtats estructurals. A més, la formació també convida a pensar estratègies de creació i amplificació de narratives alternatives i a conèixer propostes de transformació col·lectiva.

Guia per al respecte a la diversitat de creences en els centres educatius de Catalunya

El document ajuda els directius i docents dels centres educatius a valorar, des del coneixement del fet religiós, les diferents manifestacions i situacions quotidianes, en un marc de drets fonamentals, i que contribueixi a fer dels nostres centres un punt de trobada de persones diverses, capaces de construir una societat més justa i cohesionada.

Centre de recursos audiovisuals educatius sobre persones en situació de refugi i experiències d’acollida.

Posem a disposició de la comunitat docent de Barcelona un conjunt de curtmetratges per treballar amb l’alumnat el fenomen del refugi i l’acollida. Cada curtmetratge va acompanyat d’una fitxa didàctica amb informació complementària i un suggeriment d’activitat prèvia.
Tots ells s’adrecen a un ventall ampli de nivells educatius, que van des de cicle mitjà de primària fins a batxillerat i cicles formatius, passant per l’ESO i l’educació especialitzada.

 

Decàleg de criteris de justícia global per a la valoració i l’elaboració de materials curriculars de ciències socials

El document defineix deu perspectives bàsiques per al disseny i anàlisi de materials curriculars. Per cadascuna d’aquestes deu perspectives es defineixen criteris bàsics amb l’objectiu de promoure, de forma més transversal i consistent, els valors, continguts i metodologies de l’educació per a la justícia global, amb els Drets humans com a horitzó permanent. A la pàgina 21, es tracta la Perspectiva Intercultural.

La Comissió catalana d’ajuda al refugiat ofereix aquest microsites monogràfics sobre qüestions de:

La Reflexió

L’educació intercultural comporta la interacció positiva de l’alumnat i la participació diversa. Per aquest motiu cal crear espais de reflexió i debat. Aquesta guia vol ser una eina per potenciar la importància de la reflexió en els projectes d’aprenentatge servei, però que ens poden fer servir per fomentar la interacció i la participació de tot l’alumnat dins de l’aula.  La Guia ens presenta propostes concretes per dur a terme a l’aula per tal de fomentar el coneixement mutu i la interrelació de tot l’alumnat.

PROGRAMA CA/AC (Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar) PER ENSENYAR A APRENDRE EN EQUIP, Universitat de Vic.

El programa ens ofereix activitats, estratègies, dinàmiques de grup, estructures i tècniques –distribuïdes en els tres àmbits en què s’estructura aquest programa: dinàmiques de cohesió de grup, estructures coopertives i actuacions per treballar en equip– posats a disposició del professorat perquè ensenyi als seus alumnes a aprendre en equip. L’educació intercultural  posa èmfasi en el terreny de la interacció, en impulsar una promoció sistemàtica i gradual d’espais d’interacció que vagin obrint i generalitzant relacions de confiança, reconeixement mutu, comunicació efectiva, diàleg i debat, aprenentatge i intercanvi, regulació pacífica del conflicte, cooperació i convivència. En definitiva, Introduir relacions positives i constructives.

IDENTITATS és un taller participatiu de 2 hores aproximadament, que combina el teatre amb la participació activa dels assistents. Promou la reflexió sobre com gestionem l’acceptació de la diversitat en un grup, així com quins prejudicis i creences ens condicionen davant d’una persona que és diferent i ningú coneix. Aquest taller està integrat dins de la Campanya Antirumors de l’Ajuntament de Barcelona.
Chimamanda Adichie: El perill d’una sola història

Les nostres vides, les nostres cultures, es componen de moltes històries que se superposen. La escriptora Chimamanda Adichie ens explica la història de com va trobar la seva autèntica veu cultural – i ens adverteix que si escoltem una sola versió de la història d’una persona o d’un país, ens exposem a patir un greu malentès.

Curtmetratges:

  • Anti-Bullying ad (50’’) El rol del líder positiu. https://www.youtube.com/watch?v=nWJut7KQhI4
  • El viaje de Said (9’36’’). curtmetratge d’animació musical que narra la història d’un noi marroquí creuant l’estret. D’altra banda, al país d’oportunitat, descobreix que el món no és tan bonic com se li havia dit. Goya 2007 Mejor Cortometraje de Animación. https://youtu.be/mF_ZSCxlAIU
  • Proverbio chino (10’): Noi negre cubà que busca feina de cambrer en un restaurant xinès. No el volen. Canvia la identitat per mantenir la feina (comença a parlar com si fos xinès).
  • Chino (8’ 42’’): Espanyol que se’n va a viure a un barri on predominen els xinesos perquè vol ser xinès. https://youtu.be/cYMFFR3kqpE
  • Strangers (7’): Al metro, un noi jueu mostra a un noi àrab que ell és jueu, pretén intimidar-lo. Arriben uns nazis i intimiden l’àrab fins que s’adonen que el jueu és jueu. Llavors corren tots dos i s’escapen del metro. https://youtu.be/RpjHSiQLPmA
  • Ni fàcil ni difícil (45’). És un documental-ficció que mostra la vida de col·lectius immigrants a Olot i Banyoles. La pel·lícula es desplaça sempre en aquest avió a prop de l’espectador per llançar una sèrie de preguntes, preguntes obertes perquè sigui el mateix espectador qui els resol. https://vimeo.com/21479751
  • Hiyab. (8’) Narra una escena en la vida de Fàtima, una noia espanyola d’origen musulmà que dialoga amb una professora perquè no vol treure’n el vel islàmic. És una bona eina per “visualitzar” prejudicis, contradiccions, què és, quines coses són. Té el poder d’afrontar una certa objectivitat. https://youtu.be/kE5h_FaYAjg
  • L’arbre (2’). Ens explica a partir d’una acció quotidiana la força de la gent quan s’uneix, ens aporta una reflexió sobre la importància de treballar en equip i ajudar altres persones. https://youtu.be/GPeeZ6viNgY
  • Think for your self (2’ 28’’) Treball dels prejudicis i esterorips. https://youtu.be/XPyPM25boh0
  • Barcelona Refugi en Curt. SODEPAU ofereix un conjunt de recursos audiovisuals educatius sobre persones en situació de refugi. Adreçat a la comunitat docent. Consta d’una selecció de 17 curtmetratges que aborda la qüestió des del punt de vista d’infants, adolescents, joves i famílies. Incorpora gèneres d’animació, ficció i documental amb protagonistes de diferents països. Cada curtmetratge va acompanyat d’una fitxa didàctica amb informació complementària i un suggeriment d’activitat prèvia. Tots ells s’adrecen a un ventall ampli de nivells educatius, que van des de cicle mitjà de primària fins a batxillerat i cicles formatius, passant per l’ESO i l’educació especialitzada.