DEMOCRÀCIA I PARTICIPACIÓ

“Educar és formar persones aptes per governar-se a si mateixes, i no per ser governades per altres.”
Herbert Spencer

Els infants i joves aprenen a participar participant. La participació és un procés gradual que els va dotant de coneixements i eines segons prenen part de manera activa en diferents projectes participatius. La Convenció sobre els Drets dels Infants, reconeix el dret a la participació d’infants i joves que inclou el dret d’opinar lliurement sobre els assumptes que l’afecten, la llibertat d’expressió, la llibertat de pensament, consciència i religió, la llibertat d’associació, l’accés a la informació i el dret a la protecció de la vida privada. D’altra banda els projectes que promouen la participació fomenten la formació en valors i permeten desenvolupar competències educatives. Quan infants i joves participen en els assumptes que els afecten , adquireixen competències en l’assumpció de responsabilitats i independència.

Projecte de convivència. Departament d’Educació

Democràcia i Participació

 

Aquest manual pretén ser una eina per ajudar a impulsar la participació dels infants a les escoles,proporciona un marc general sobre les característiques de la participació infantil i fitxes pràctiques per posar en marxa experiències participatives a l’escola

Agenda dels infants.Propostes per millorar el nostre benestar.

Aquesta Agenda recull les 11 demandes de millora del benestar que fan els nens i nenes d’entre 10 i 12 anys de la ciutat de Barcelona i les seves 115 propostes d’actuació. Aquest document és fruit de l’Enquesta de benestar subjectiu que van respondre 4.000 infants, i els 84 tallers participatius en què 2.000 nens i nenes van interpretar els resultats de l’enquesta i van formular les seves propostes de millora.  

Impulsem la participació dels infants en els serveis i projectes municipals. Document Marc

L’Ajuntament ha elaborat la “Guia per impulsar la participació dels infants en els serveis i projectes municipals” amb l’objectiu que l’opinió dels nens i nenes de la ciutat formi part habitual del procés de presa de decisions municipals.

Impulsem la participació dels infants en els serveis i projectes municipals. Guia Pràctica

Índex de continguts.1.Perquè fomentar la participació infantil? 2.Principis de la participació infantil 3. Condicions 4. Cercles de participació 5. Com es pot fomentar la participació entre els infants 6. Fases per impulsar iniciatives participatives 7. Orientacions finals.

L’escala de participació de Roger Hart, una escala de vuit graons

El principal prerequisit d’una participació significativa és que els adults respectin les capacitats dels infants de prendre part en les decisions i els reconeguin com a iguals, és a dir, una relació de companyonia en comptes de les relacions tradicionals basades en el poder i el control de l’adult sobre l’infant.

El Petit Compass, AHEAD

Consell Nacional d’Infants i adolescents de Catalunya (CNIAC)

La creació del Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya (CNIAC) s’emmarca en els articles 27 i 34 de la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats de la infància i l’adolescència a Catalunya. La Llei reconeix el dret de participació dels infants i els adolescents i posa èmfasi a potenciar-lo promovent la creació d’espais de participació territorial a l’àmbit local i amb la creació del Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya (CNIAC).

Nosaltres també fem un país millor. tenim dret a participar i a excercir la nostra ciutadania.

Pacifiquem les xarxes socials

Des de FundiPau volen promoure una participació en l’entorn digital més respectuosa, creativa i positiva, lluny de la bronca, el menyspreu i els discursos d’odi que, massa sovint, es produeixen a les xarxes socials. 15 propostes per pacificar les xarxes.

La participació dels infants a la ciutat des del Consell d’Infants. Ana M. Novella

Aquest estudi se centra en l’anàlisi d’una experiència educativa de promoció de la participació dels infants a la ciutat de Sant Feliu de Llobregat.

Glossari sobre participació infantil i ciutadana. Unicef

Paraules que fem servir per parlar de participació, democràcia i ciutadania i que ens ajuden a entendre més bé què és el dret a la participació de tots els infants i adolescents.

Impulsar la participación infantil. Los consejos de infancia y adolescencia. Asun Llena i Ana Novella. Ed.Graó

Els consells infantils i adolescents són una de les formes d’incloure la infància i l’adolescència en fer política. Aquest òrgan de participació ciutadana permet donar un salt qualitatiu per avançar i transformar l’entorn en favor del benestar col·lectiu. (vídeo)

EDUCA DONANT ALES Unicef.

Idees perquè la participació a l’aula i al centre educatiu contribueixi a desenvolupar el màxim potencial de cada estudiant.

RECULL D’EXPERIÈNCIES DE PARTICIPACIÓ A SECUNDÀRIA. LES ENTITATS ALS CENTRES

El Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC) és la xarxa d’associacions juvenils de Catalunya que aplega 96 entitats juvenils d’àmbit nacional i consells locals de joventut. En aquesta guia trobareu experiències d’algunes d’aquestes entitats.

“A MIDA” (Materials d’educació en valors per a fer de tutor/a a l’ESO)

Aquest projecte és fruit de la col·laboració que durant dos cursos escolars han dut a terme el GREM (Grup de Recerca d’Educació Moral) de la Universitat de Barcelona, sis instituts d’educació secundària i la Fundació Jaume Bofill.

BALTSCHEIT, Martin; SCHWART, Christine. Yo voto por mí: La campaña electoral de los animales.

Cada quatre anys, els animals escullen al seu rei. Al lleó li encanten les eleccions, doncs tothom vota sempre per a ell. Però aquesta vegada és diferent. Un petit ratolí gris diu: Per a què serveixen unes eleccions si no hi ha alternativa? El lleó accepta i comença la campanya electoral. Però , el ratolí no és l’únic que també vol ser rei… Una primera lliçó sobre democràcia: alegre, transgressora i divertida amb un sorprenent final que farà reflexionar a petits i grans.”

TONUCCI, F. (2018) Manual de guerrilla urbana. Barcelona: Graó.

Aquest manual de guerrilla té un destinatari: les nenes i els nens que volen conèixer i defensar els seus drets. En aquest cas el text escrit pesa més que la seva il·lustració, encara que mai falten les vinyetes de Frato per ressaltar amb ofici i humor les idees clau. La primera part és una breu història de la Convenció sobre els Drets del Nen, que s’obre amb aquesta pregunta: Sabies que l’article 3 de la Convenció diu que l’interès de les nenes
i nens és sempre superior? N’hi hauria prou que ho sabessin el president, els ministres, els empresaris, els sindicats, els alcaldes, els guàrdies, els mestres i els pares…”.

RODRIGUES, André; RIBEIRO, Larissa; DESGUALDO, Paula; MARKUN, Pedro. Les eleccions dels animals.

Els animals ja estan tips i cuits de les ordres i els desordres del Lleó. I encara més quan descobreixen que ha desviat l’aigua del riu per fer-se una piscina al davant del cau. És llavors que sorgeix la idea de fer unes eleccions per escollir un nou governant de la selva. En la cursa hi ha la Mona, la
Peresosa, la Serp i també el Lleó.Una faula per descobrir què passa en unes eleccions, quines normes hi ha i com s’escull el guanyador.

Visc, Convisc,Participo

El Visc, Convisc, Participo! (VCP) és un projecte d’acció educativa que promou la participació com a eina d’aprenentatge personal i col·lectiu, i com a mecanisme d’incidència i transformació de l’entorn.L’organitza el Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) en conveni amb l’Ajuntament de Barcelona.

Procés participatiu per canviar el pati de l’escola. Escola Dolors Monserdà-Santapau

Els alumnes ens expliquen el procés que han seguit al llarg de 3 cursos per dissenyar el pati que volien tots els alumnes de l’escola.

Consell d’Infants de l’escola Els Encants

Els alumnes grans de l’escola Els Encants ens expliquen què és un Consell d’Infants i l’evolució que han fet des del seu primer Consell quan tenien 3 anys. També recorden la visita de Francesco Tonucci i la conversa amb ell.

Consell de delegats de l’Institut Costa i Llobera 

Els alumnes de 2n d’ESO a 2n de Batxillerat parlen del seu Consell de delegats i les propostes que fan vinculades al projecte educatiu del centre.

Nens i Nens com a Equip Formador en Drets de la Infància. La nostra Caixa d’Eina
Caixa Formativa YOUARECITITZEN. Els drets de la infància, ciutadania activa i participativa. Eines per a docents i educadors

Aneu a la barra d'eines