ORIENTACIÓ I TUTORIA

“L’escola ha de ser un espai bell, on es pugui respirar cultura, hi hagi música, art, sigui agradable i còmode per tothom. Ha de preocupar-se per oferir a tot el món aquelles bases, aquelles motivacions, aquells models culturals i socials imprescindibles per a construir-se un mateix com a patrimoni del coneixement, habilitats i competències”

Francesco Tonucci

L’aprenentatge continuat al llarg de la vida esdevé avui una condició clau per formar persones amb pensament crític i compromeses, amb més possibilitats d’inserció social i professional en una societat canviant i en evolució constant.

Els fonaments de l’aprenentatge continuat s’han de començar a establir en els primers temps d’escolarització i han de continuar i consolidar-se en tots els ensenyaments. Així, ja a les etapes educatives inicials cal fixar les bases per a l’autoconeixement, l’autoestima i la pràctica de la presa de decisions de l’infant, fonamentals tots tres per a la construcció o reorientació del propi projecte de vida del jove o l’adult. A partir d’aquestes bases, treballades com un continu educatiu, cal aportar a l’infant, el jove i l’adult, de forma ininterrompuda, els recursos i els elements per a l’adquisició de les competències que es requereixen per integrar-se en el món present i futur.

Pla d’Acció Tutorial

Web Departament. Del PEC al PAT. L’acció tutorial ha de ser entesa com una tasca d’equip en la qual el/la tutor/a és el/la coordinador/a i el/la responsable de cada grup classe.

L’orientació educativa i l’acció tutorial al llarg i en cada una de les etapes educatives i ensenyaments

Document del Departament d’Educació, 2018.

Orientació i tutoria al llarg de la vida.

Programa de competències socials, habilitats cognitives, creixement moral i habilitats socials. (Govern de les Illes Canàries)

1r Cicle

2n Cicle

Docència compartida, o co-docència: una estratègia organitzativa inclusiva per a la millora de l’aprenentatge de tot l’alumnat:

Docència compartida a l’aula: reptes i possibilitats

ALUMNES I PROFESSORS APRENEM DINS L’AULA. Una experiència inclusiva

Iniciar i sostenir pràctiques de docència compartida a les aules

La codocencia como herramienta de inclusión

Projecte “A mida”. Elaborat pel GREM (grup de recerca d’Educació Moral).

Materials d’educació en valors per a fer de tutor/a a l’ESO

Projecte “Escolta’m”. ICE UB.

Projecte de Tutoria personalitzada. Qualsevol interacció entre dues persones, es vulgui o no, conscientment o inconscientment, representa un procés d’influència recíproca.

Projecte de “Tutoria Entre Iguals” (TEI)

Mètode d’aprenentatge cooperatiu en el qual un alumne tutor aprèn ensenyant a un alumne tutorat que, alhora, aprèn per l’ajut ajustat i permanent que li ofereix al company.

Programa d’habilitats socials per al foment de la cohesió social a l’ESO. Activitats i dinàmiques.

Una reflexió en clau inclusiva sobre les funcions dels professionals de la intervenció psicopedagògica.

Publicació d’Àmbits de psicopedagogia i Orientació

Infografia: Etapes per a orientar activitats d’aprenentatge des de l’aprenentatge autònom i la recerca.