Pla educatiu d’Entor 0-20 de Ripoll: cap un nou model educatiu de ciutat

Els Plans Educatius d’Entorn 0-20 s’inicien amb la voluntat d’avançar cap a un nou model educatiu. Des d’una visió comunitària, l’objectiu principal és posar a l’abast de l’alumnat una oferta formativa de qualitat, que més enllà de l’aula, garanteixi una proposta coordinada entre l’educació formal i la no formal.

Els objectius generals són:

– Contribuir a la millora de les condicions d’escolarització i a l’èxit escolar i educatiu.

– Potenciar l’educació en valors i el compromís cívic dels alumnes en un marc de convivència.

– Potenciar la implicació de les famílies en l’educació dels fills i filles i la participació en la vida escolar.

– Promoure l’educació intercultural i l’ús de la llengua catalana com a element de cohesió social.

– Potenciar els estils de vida saludable i fomentar la pràctica regular de l’activitat físico-esportiva.

A Ripoll, a partir dels objectius del PEE 0-20,  hem treballat amb la voluntat ferma de construir un model més cohesionat des de l’equitat, el respecte a la diferència  i el compromís ètic.

És per això que s’han desplegat,  entre moltes altres, les accions prioritàries següents:

El Servei d’orientació d’àmbit comunitari ( SOAC) que orienta i acompanya a l’alumnat i a les famílies en la construcció de trajectòries personals d’èxit.

L’Espai familiar 0-6, Acompanya a les famílies en la criança dels seus fills a través de l’assessorament professional, la formació i l’intercanvi d’experiències.

Els tallers diversificats de suport i reforç educatiu que  ofereixen una proposta diversificada de tallers que s’adapten a les necessitats i interessos de l’alumnat i contribueixen a l’assoliment de les competències clau.

El personal tècnic en integració social (TIS) té un gran impacte, sobretot, en la millora de condicions d’escolarització i d’èxit educatiu de l’alumnat dels centres educatius de Ripoll que han participat en aquest programa d’innovació.

Aquestes accions prioritàries i moltes altres  han tingut molt impacte en el territori. És fonamental assegurar-ne  la continuïtat  per continuar avançant cap aquest  nou model de Pla Educatiu d’Entorn.

Hi ha un objectiu transversal en el PEE.  És el treball des de la Metodologia comunitària. Aquesta metodologia  és molt important per aconseguir una xarxa àmplia d’agents del territori que col·laborin des de la seva competència en l’assoliment d’objectius comuns.

Valorem que ha augmentat la complicitat de manera significativa entre el Departament d’Educació i l’Ajuntament, que les figures nexes ( ALIC , tècnic municipal i orientadora del SOAC) són clau per al sosteniment del treball en xarxa i sobretot que els centres educatius han ampliat la seva xarxa de relacions amb l’entorn.

Finalment, l’acció coordinada entre centres de Ripoll i la projecció comunitària de la xarxa educativa esdevé un element fonamental a l’hora de generar condicions millors d’escolarització de tot l’alumnat i reduir factors de desigualtat.

Joan Vila i Itziar Coma

ELIC del Ripollès

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *