L’Escola Joan Miró viatja a München

En el marc del projecte Erasmus + COEDU, el Centre de Recursos de l’Eixample i sis escoles del mateix districte, entre elles l’Escola Joan Miró, hem realitzat la primera mobilitat a Munic. El viatge es va dur a terme els dies 20, 21, 22 i 23 d’octubre i tenia com a finalitat l’observació de dos centres d’Educació Infantil.

El primer dia vam ser rebuts per la Renate Hildebrand-Pertler, directora d’una de les escoles que vam visitar durant la nostra estada. Després de fer una volta per la ciutat de Munic, vam dirigir-nos cap a la primera “Kita”, una escola bressol i d’educació infantil. Allà vam conèixer la Maria Jesús Cervero, coordinadora de mobilitats de Munic, i ens va fer una presentació sobre el sistema educatiu de Baviera. Aquesta xerrada va servir per posar-nos en context i poder entendre millor la manera que tenen de treballar. En acabar, vam visitar un centre de nova creació de formació de professorat d’educació infantil. En el següent enllaç, trobareu la notícia que va publicar del Centre de Recursos per al Professorat (CRP) en referència al primer dia.

Pel que fa el segon i tercer dia, ens vam dividir en dos grups per poder visitar les diferents escoles que ens van acollir i dur a terme el Jobshadowing. Per fer les observacions vam utilitzar el full d’observació que hem vam consensuar abans de la mobilitat i poder recollir de manera objectiva les experiències.

Una de les escoles que es van visitar va ser la Kita Müllerstraße on la directora Dalia Emmada Müller i dues estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) en pràctiques ens van explicar el projecte de centre. Va ser molt interessant poder conèixer el centre en profunditat i que les estudiants que han estudiat a la UAB i han treballat el currículum en català ens poguessin comparar la teoria apresa amb la pràctica que estaven vivint. Els infants de l’escola estaven dividits en dos grups principals: de 0 a 3 i de 3 a 6, i cada grup tenia com a referent un grup de 3 adults.

La segona escola que es va visitar va ser la Kita Ruppertstraße, un centre de 3 a 6 anys amb un projecte d’inclusió d’infants amb diversitat funcional i cognitiva. En aquesta escola, diferents professionals externs de titularitat pública atenen l’alumnat, respectant la seva quotidianitat i fomentant la relació amb els seus iguals. Durant el dia, vam formar part de l’escola i vam poder interaccionar amb infants i mestres. També vam entrevistar a la directora del centre i a una família d’origen espanyol instal·lada a Munic. Van compartir amb nosaltres la seva visió particular sobre la coeducació i la inclusió a les escoles de Baviera.

Podeu donar una ullada sobre la primera jornada a l’enllaç del web del CRP de l’Eixample.

Una de les coses que més ens va impactar va ser la gran quantitat de recursos de què disposen, no només pel que fa a infraestructures sinó també pel que fa a personal. La ràtio dels grups és de 15 alumnes per 3 mestres a l’aula, cosa que no només genera un ambient distès i relaxat sinó que també permet un acompanyament i una atenció a l’infant molt més personalitzada. També vam poder comprovar que l’etapa de 0 a 6 anys és una etapa tranquil·la, sense gaire estímuls decoratius o produccions a les parets. Els tempos són molt espaiats per tal de generar un aprenentatge únicament motor i d’autonomia, i es procura alliberar els infants de pressió tot generant espais d’autoconeixement i desenvolupament personal.

Val a dir, que tot i que en perspectiva de gènere les escoles catalanes estem més avançades, la inclusió d’alumnat amb necessitats educatives especials o d’origen i cultural és més integradora, gràcies en part, a aquesta diferència de recursos ja esmentada.

En acabar les visites a centres, vam fer una avaluació de l’experiència juntament amb totes les persones col·laboradores de l’estada a Munic. Totes vam quedar molt satisfetes tot i que haguéssim desitjat visitar també centres de Primària per veure com es fa extensiva aquesta educació. Podeu consultar aquesta jornada en l’enllaç de la notícia del CRP.

Val a dir que ha estat una molt bona experiència, ja no només per l’aprenentatge que hem pogut experimentar durant el viatge, sinó que també pel lligam creat entre les mateixes escoles del districte. Esperem que formar part d’aquest projecte ens ajudi a seguir creixent professionalment, a ser més autocrítiques i a seguir creant xarxa amb les escoles del districte de l’Eixample i d’Europa.

Us deixem amb un recull de fotografies.