Capacitació

Les modalitats de formació en centre són:

Assessorament

Descripció Modalitat formativa amb intervenció d’un professional generalment extern que s’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu d’un centre. En cas que l’imparteixi una persona formadora del claustre, caldrà que prèviament hagi realitzat assessoraments a altres centres i vehicular mecanismes per garantir que en el procés de reflexió es tingui una mirada externa. Les propostes d’assessorament a càrrec d’un formador del propi centre han de ser aprovades per la Comissió d’Ordenació Territorial, a proposta de la comissió del PFZ i el vistiplau de la Inspecció del centre. És liderat per l’equip directiu. 
Finalitat
  • Generar dinàmiques de debat pedagògic que ajudin a desenvolupar projectes compartits de centre.
  • Promoure la consolidació de pràctiques educatives que reverteixin en la millora dels aprenentatges de l’alumnat.
Característiques
  • Requereix el compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula del contingut de la formació i la seva contribució a la millora dels resultats.
  • Estableix uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors atenent el seu projecte educatiu.
Assignació Majoria del claustre o col·lectiu al qual va dirigit (aproximadament el 80%).
Format Presencial, semipresencial (síncron, mixt, o asíncron), en línia (síncron o mixt)
Durada
  • Total: mínim 20 hores
  •  Altres requisits (hores incloses a la durada total): mínim 1/3; màxim 1/2

Models de distribució recomanats:

Exemple 1 Exemple 2 Exemple 3
Durada total 30 hores 25 hores 21 hores
Part síncrona 20 hores 15 hores 14 hores
Altres requisits 10 hores 10 hores 7 hores

Els altres requisits corresponen a un treball, individual o col·lectiu, destinat a realitzar tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.

Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1)
  • Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivell 2 i 3)
  • Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 3) 
Requisits certificació
  • Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata. D’acord amb el document de valoració final del centre i l’informe de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre.
Formador/a La persona professional experta se certificarà com a formadora

Es pot rebre assessorament puntual extern per part d’un o més ponents.

Reviseu l’apartat de Certificació de les persones formadores.

Documentació necessària Centre:

  • Demanda justificada del centre amb el vistiplau de l’inspector/a de centre.
  • Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula.
  • Document de valoració final que s’inclourà en la memòria anual del centre. 

Serveis educatius:

  • Informe de seguiment de la persona responsable del SE, que es lliurarà a la Inspecció.

Taller a centre

Descripció Modalitat formativa de caràcter concret i pràctic orientada a la millora d’alguna competència professional del professorat. 

S’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu d’un centre.

Finalitat
  • Generar dinàmiques de debat pedagògic que ajudin a desenvolupar projectes compartits de centre.
  • Promoure la consolidació de pràctiques educatives que reverteixin en la millora dels aprenentatges de l’alumnat.
Característiques
  • Requereix el compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula del contingut de la formació i la seva contribució a la millora dels resultats.
  • Estableix uns objectius de la formació amb els seus criteris i indicadors atenent el seu projecte educatiu.
Assignació Majoria del claustre o col·lectiu al qual va dirigit (aproximadament el 80%).
Format  Presencial , semipresencial (síncron, mixt o asíncron), en línia (síncron, mixt)
Durada
  • Total: sense límit màxim ni mínim
  • Altres requisits (hores incloses a la durada total): mínim 1/3; màxim 2/3
  • Models de distribució recomanats:
Exemple 1 Exemple 2 Exemple 3 Exemple 4 Exemple 5
Durada total 20 hores 15 hores 10 hores 20 hores 30 hores
Part síncrona 13 hores 12 hores 7 hores 7 hores 10 hores
Altres requisits 7 hores 3 hores 3 hores 13 hores 20 hores

Els altres requisits corresponen a un treball, individual o col·lectiu, destinat a realitzar tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.

Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1)
  • Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivell 2 i 3)
  • Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 3) 
Requisits certificació
  • Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.
Formador/a El professional expert se certificarà com a persona formadora

Reviseu l’apartat de Certificació de les persones formadores.

Documentació necessària Centre:

  • Demanda justificada del centre amb el vistiplau de l’inspector/a de centre.
  • Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula.
  • Document de valoració final que s’inclourà a la memòria anual del centre. 

Formació interna de centre (FIC)

Descripció Modalitat formativa que té lloc dins de cada centre educatiu, que s’adreça a la majoria del claustre o a un col·lectiu d’un centre. 

És liderat i dinamitzat per un equip de coordinació del centre i com a mínim una d’elles ha de ser de l’equip directiu. 

El nombre de persones integrants de l’equip de coordinació pot variar en funció del nombre de persones assistents segons s’indica tot seguit.

Equip de Coordinació Nombre de persones assistents
Fins a 3 persones Fins a un màxim de 15 persones
Fins a 4 persones De 16 a 25 persones
Fins a 5 persones De 26 a 35 persones
I així successivament…
Finalitat
  • Generar dinàmiques de debat pedagògic que ajudin a desenvolupar projectes compartits de centre.
  • Promoure la consolidació de pràctiques educatives que reverteixin en la millora dels aprenentatges de l’alumnat.
Característiques
  • Requereix el compromís del centre de transferir a l’aula el resultat de la formació i de recollir en la documentació del centre els acords fruit de l’avaluació d’aquesta formació.
  • El procés formatiu inclou:
  1. fase d’autodiagnosi
  2. fase de planificació 
  3. fase de construcció i experimentació
  4. fase d’avaluació
  • Aquest procés formatiu es recull en la carpeta de formació.
  • Els equips de coordinació disposaran del suport d’una persona del CRP o de la unitat dels Serveis Centrals en el cas de determinats col·lectius específics.. 
Tipus Itineraris guiats
El Departament d’Educació ofereix uns itineraris guiats que contenen eines d’autodiagnosi, materials de formació (orientacions, activitats, enllaços, idees clau i bibliografia), protocols i instruments d’avaluació.
Assignació Majoria del claustre o col·lectiu al qual va dirigit (aproximadament el 80%).
Format Presencial , semipresencial (síncron, mixt o asíncron), en línia (síncron o mixt)
Durada Total: 45 hores

Altres requisits (hores incloses a la durada total): 15 hores 

Aquesta modalitat no accepta variacions.

Els altres requisits corresponen a un treball, individual o col·lectiu, destinat a realitzar les tasques planificades en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata.
Avaluació
  • Satisfacció de les persones assistents i de l’equip directiu en relació amb el disseny i el desenvolupament de l’activitat formativa. (Nivell 1) 
  • Aprofitament i transferència immediata a la pràctica docent d’aspectes relacionats amb els continguts de l’activitat formativa. (Nivells 2 i 3)
  • Definició de línies de treball a seguir per consolidar l’aplicació de la formació rebuda a la pràctica docent. (Nivell 3)
Requisits certificació
  • Assistència a un mínim del 80% de les hores síncrones de la formació.
  • Avaluació positiva de les tasques individuals i grupals en relació amb l’aprofitament i la transferència immediata, d’acord amb el document de valoració final del centre i l’informe de seguiment dels serveis educatius amb el vistiplau de l’inspector/a del centre.
Formador/a L’equip de coordinació se certificarà com a formador/a.

Es pot rebre assessorament puntual extern per part d’un o més ponents.

Reviseu l’apartat de Certificació de les persones formadores.

Documentació necessària Centre:

  • Demanda justificada del centre amb el vistiplau de l’inspector/a de centre.
  • Compromís del centre de fer un treball de seguiment intern sobre la transferència a l’aula.
  • Document de valoració final que s’inclourà en la memòria anual del centre. 

Serveis educatius:

  • Informe de seguiment de la persona gestora de l’activitat, que es lliurarà a la Inspecció.