Segona mobilitat Erasmus+ COEDU a Göteborg.

En aquesta segona visita a centres d’arreu d’Europa, hem pogut compartir experiències amb les companyes de Göteborg, Suècia. El dimecres 27 d’abril, el primer dia, ens vam reunir a la seu de Göteborgs Grundskoleförvaltning (l’equivalent al nostre Consorci d’Educació) per a conèixer l’organització educativa d’aquesta ciutat i el treball que realitzen sobre perspectiva de gènere.

Respecte a aquest darrer aspecte, punt central del nostre projecte Erasmus+ Coedu, ens han explicat diverses idees que volem compartir:

• En l’àmbit estatal, hi ha vigent una llei sobre la no-discriminació en tots els àmbits i que també es desenvolupa a escala educativa. Per entendre’ns seria com el nostre delicte d’odi.
  • Anualment, cada centre ha d’elaborar un pla per prevenir i actuar davant d’una situació de discriminació.
  • Des de fa 11 anys, en el seu currículum hi consta la rellevància de treballar la perspectiva de gènere.
  • Des de l’administració educativa, elaboren materials per als centres i es troben disponibles en una pàgina web. A més a més, intenten fer difusió de bones pràctiques.
  • Cada any hi ha escoles que col·laboren amb organitzacions externes en projectes com: el projecte MÄN (contra la masculinitat tòxica) i el projecte West Pride (identitat i orientació sexual).

També vam exposar algunes de les bones pràctiques que portem a terme des de les escoles catalanes, com projectes de pati o treballs de diversos temes mitjançant els contes il·lustrats.

Arrel el segon dia, vam començar amb el job shadowing, poden veure de primera mà com es treballa a les escoles sueques. Les escoles que vam poder vivenciar eren tres, amb diferents realitats socioculturals.

Ens van acollir i oferir l’oportunitat de poder debatre sobre temes coeducatius amb professionals del centre (tutores d’aula, mestres assistents, consellera escolar, persones educadores, personal de cuina, direcció…).

De tot el que hem compartit amb els centres, volem destacar:

• A Emmaskolan el seu pla contra la discriminació i el tracte abusiu. Es focalitzen en la prevenció d’aquestes situacions, ja que consideren que és el factor clau a tenir en compte. Recullen dades (diagnosi) per tal de prendre les actuacions que consideren més adients.
  • A Nygårdsskolan vam poder assistir a sessions amb alumnat del projecte MÄN. Aquestes sessions estaven enfocades en el tema del consentiment (treballat mitjançant aquest vídeo). En aquest altre vídeo podeu saber més sobre el projecte. A més, en Asbjörn Hanssen ens va entrevistar per un diari local.
  • A Långmosseskolan entre d’altres, hem pogut conèixer el material STOPP! MIN KROPP!, que utilitzen amb l’alumnat de 2n de primària per a treballar les emocions, el cos i els límits, els secrets bons i dolents…

Certament, en aquest viatge hem pogut observar com tenim molt més en comú amb l’educació sueca que no ens pensem, incloent-hi les inquietuds i preocupacions de cara a com oferir una educació tan equitativa com sigui possible, oferint les mateixes oportunitats a tothom, sigui quina sigui la seva condició. Falta només una última mobilitat, aquesta vegada a Milà, per enllestir les nostres observacions arreu d’Europa i començar a treballar en la difusió de les reflexions posteriors.