La biblioteca escolar a Catalunya, l’eterna assignatura pendent

Mònica Baró, professora de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona ha realitzat un article que ens parla de la biblioteques  escolars, en el marc del dia mundial de les biblioteques.

Segons les darreres estadístiques tot just un 58,8% dels centres públics disposaven d’una biblioteca escolar el 2019, quan al 2015 eren el 79,1%. I aquestes biblioteques tampoc tenien una activitat destacable: el nombre d’hores d’obertura en hores lectives va passar de les 14,5 a 8,5 de mitjana per aquest mateix període, mentre que la mitjana d’hores de dedicació setmanal per part del responsable baixava de les 7,4 hores setmanals del 2015 a les 2,3 actuals. Evidentment, aquesta situació precària incidia negativament en les accions que les biblioteques duien a terme, i les dades ens informaven que només el 24,4% feien activitats de formació d’usuaris, mentre que només el 20% feien activitats de competència informacional. Però potser encara és més rellevant el descens pel que fa als centres que realitzaven accions de foment de la lectura: del 87,3% al 62%.

La biblioteca escolar i el rendiment en l’aprenentatge

La realitat que ens dibuixen les dades estadístiques és especialment negativa per dos motius. El primer és que són molts els estudis que especifiquen que el fet que els nens disposin de llibres a la llar, en un context familiar en què els adults llegeixen i llegeixen en veu alta per als infants més petits, influeix notablement en els hàbits lectors dels nois i noies I, malauradament, són molts els nens i nenes que no disposen d’aquest entorn lector a casa, per als quals, la biblioteca escolar és una eina molt potent de compensació de desigualtats, atès que tampoc poden accedir per si sols a les biblioteques públiques.

Si voleu llegir l’article complet, podeu clicar la següent imatge: