“AproPA’T. Museu i Escola aprenem junts”.

El Museu Comarcal de la Conca de Barberà ha realitzat aquest curs escolar diferents projectes educatius col·laboratius amb els alumnes de cicle inicial i mitjà de l’Escola Les Muralles i els alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Martí l’Humà amb l’assessorament del Centre de Recursos Pedagògics de la Conca de Barberà. Més de 120 alumnes van passar una jornada on van poder descobrir el que havien realitzat la resta d’alumnes d’altres cursos i també de centres diferents.

El passat 14 de juny de 10 a 12h es va realitzar la Fira de projectes al Museu Comarcal de la Conca de Barberà i carrers adjacents en la que cada centre exposarà el procés i el resultat dels seus projectes fruit de la investigació feta durant el curs al voltant del patrimoni comarcal.

En concret, els alumnes de 1r de l’Escola Les Muralles han investigat sobre les propietats de les plantes aromàtiques i com es feien servir antigament com a remeis per als diferents mals. Des del Museu els van demanar la seva col·laboració per recollir informació que ajudi a explicar els pots del segle XVIII de la farmàcia de Montblanc exposats permanentment. Els alumnes han comptat amb la col·laboració dels seus avis i de la Farmàcia Felip per realitzar la investigació, plantar les plantes aromàtiques a l’hort de l’Escola i acabar fent un tríptic informatiu que els visitants del Museu podran consultar a través d’un QR exposat al costat de la farmàcia.

Els alumnes de 4t de l’Escola Les Muralles han investigat sobre el paper que les alzines han tingut en el nostre territori al llarg de la història i quina és la seva situació en l’actualitat. Han descobert les característiques d’aquests arbres comparant-les amb les dels altres arbres i han vist com en el Museu s’exposen eines i objectes de fetes de fusta i es parla de molts oficis tradicionals vinculats amb el món del fusta, especialment amb els carboners.

Finalment, els alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Martí l’Humà han investigat sobre el passat de la bruixeria a la Conca de Barberà. El projecte, iniciat el curs passat amb la formació “Un museu a l’aula” del Museu de la Vida Rural, ha culminat amb el disseny de l’exposició “Parlem de bruixes” en col·laboració amb el Museu Comarcal de la Conca de Barberà, la Biblioteca Comarcal Conangla i Fontanilles, l’Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà, Dimonis de Montblanc i Ràdio Montblanc. La inauguració de l’exposició es va realitzar el mateix dia 14 de juny a les 18.30 al Casal Josa del MCCB i es podrà veure fins al 13 de juliol.

Aquest projecte s’emmarca en el programa aproPA’T que té com a finalitat impulsar projectes col·laboratius entre els centres educatius i museus per aprofitar el patrimoni cultural com a generador de contextos d’aprenentatge innovadors que estimulin el treball competencial i dotin de sentit i autenticitat els projectes que realitza l’alumnat.

El programa AproPA’T és una iniciativa de la Xarxa Territorial de Museus de les comarques de

Tarragona i de les Terres de l’Ebre en col·laboració amb el Departament d’Educació que té per objectiu reforçar la relació entre els museus i els centres educatius per crear projectes col·laboratius amb la finalitat de contribuir en la transformació educativa.

Aquest curs escolar, el programa aproPA’T també ha acompanyat els projectes col·laboratius entre els Museus de Reus i l’Escola Marià Fortuny, l’Institut Roseta Mauri i l’Institut Josep Tapiró de Reus que ha realitzat la Fira de presentació dels projectes el passat 24 de maig. Per la seva banda, el Museu Nacional Arqueològic de Tarragona segueix amb el projecte “Centcelles el nostre objectiu” en col·laboració amb tots els centres educatius de Constantí i ha realitzat la Fira el 6 de juny al Conjunt Monumental de Centcelles.

Actualment la Xarxa està formada per catorze museus de la demarcació: el Museu d’Alcover, el Museu Terres de l’Ebre, el Museu d’Història de Cambrils, el Museu Deu, el Museu Pau Casals, la Fundació Apel·les Fenosa, el Museu de la Vida Rural, el Museu Comarcal de la Conca de Barberà, els Museus de Reus, el Museu Diocesà de Tarragona, el Museu Nacional de Tarragona, el Museu d’Art Modern de Tarragona, el Museu de Tortosa i el Museu de Valls.