LA VEU DE LA RECERCA

LA VEU DE LA
RECERCA

FAIG facilita l’accés a la recerca a través de publicacions sobre l’Aprenentatge per Projectes d’arreu del món.

Aprenentatge basat en projectes: una revisió dels estudis sobre la seva eficàcia.

L’article repassa investigacions entre el 2000 i el 2011 sobre l’eficàcia de l’ensenyament basat en projectes a diferents nivells educatius, incloent resultats acadèmics, de l’aprenentatge i la resposta del professorat. Comença amb una visió històrica i una definició del que és l’aprenentatge basat en projectes. Després, sintetitza diversos temes emergents en la literatura, com ara actituds dels alumnes i dels professors, resultats acadèmics i investigació recent sobre l’ús d’aquest mètode amb grups d’alumnes específics.

Holm, M.A. (2011) PROJECT-BASED INSTRUCTION: A Review of the Literature on Effectiveness in Prekindergarten through 12th Grade Classrooms. Rivier Academic Journal, volume 7, number 2, fall 2011.

L’evidència és clara: l’aprenentatge basat per projectes és una palanca eficaç per a l’èxit dels estudiants

Quatre estudis de recerca recentment publicats mostren que l’ús rigorós de l’aprenentatge basat en projectes a les escoles públiques dels Estats Units té grans efectes positius en els resultats dels estudiants en totes les assignatures. L’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) és un enfocament basat en la investigació en què els estudiants exploren problemes del món real mitjançant projectes individuals i grupals. Amb aquests, els estudiants entenen per què el contingut és útil i com es pot aplicar.

Lucas Education Research (2021) The Evidence is Clear: Rigorous Project-Based Learning is an Effecti- ve Lever for Student Success. LucasEducation Research.

Què funciona en l’Aprenentatge Basat en Projectes?

Aquest document sintetitza els resultats de l’informe “Què funciona en educació?”. L’informe inclou la revisió d’una metanàlisi quantitativa i 7 revisions narratives —cobrint un total de 297 estudis— i 25 estudis primaris sobre l’impacte de l’ABP en el rendiment educatiu. També s’inclouen les principals idees sorgides en el seminari i l’acte obert realitzats entre setembre i desembre de 2019.

Fundació Jaume Bofill i Ivàlua. (2021) Què funciona en l’aprenentatge basat per projectes? Què funciona en educació? Evidències per a la millora educativa. Fundació Jaume Bofill. Ivàlua

Millora l’aprenentatge de l’alumnat mitjançant el treball per projectes?

En els últims anys, l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) ha guanyat popularitat sota el paraigua d’organitzacions internacionals, governs i centres educatius que veuen en aquesta metodologia una eina per millorar l’aprenentatge de l’alumnat i promoure les competències del segle XXI mitjançant l’exploració, la creació i la construcció de solucions a problemes. De manera paral·lela, s’han començat a elaborar estudis sobre els efectes d’aquesta pedagogia que poden informar sobre les seves possibilitats i limitacions reals. En aquesta revisió, es formulen les preguntes següents: quin impacte té el treball per projectes i sobre l’aprenentatge de l’alumnat?; quines són les característiques dels programes més efectius?; per a qui són més efectius aquests programes?, i és recomanable estendre aquesta pràctica educativa a Catalunya?

Lafuente Martinez, M. (2019) Millora l’aprenentatge de l’alumnat mitjançant el treball per projectes? Què funciona en educació? Evidències per a la milloraeducativa. Fundació Jaume Bofill. Ivàlua