Qui té el bosc té el poder: el carboneig al bosc de Poblet

MODALITATS
SORTIDA
ESTADA
Nivell educatiu ( cliqueu damunt de l’enllaç per a descarregar la fitxa de l’activitat)
Desenvolupament de l’activitat
  • Espais: barranc de la Pena ( sortida de camp), aules de l’alberg ( taller i conclusions)
  • Durada: 1 dia. Adaptable a 1 matí.
  • Material: brúixoles, mostres de plantes, claus dicotòmiques, maqueta de carbonera, carbó vegetal, carbonera, tauletes digitals, material gràfic, espelmes.

TREBALL DE CAMP
Aquesta activitat contempla l’estudi del bosc com a font de recursos energètics. També incorpora aspectes de gestió del bosc i de possibles conflictes que se’n derivin.
Es fa un itinerari pel barranc de la Pena on l’alumnat organitzat en grups de treball i autoguiat, realitza un seguit d’activitats en diverses ubicacions del barranc amb
la finalitat de resoldre un enigma que se’ls ha plantejat prèviament. Aquest enigma està relacionat amb la producció de carbó vegetal a l’Edat Mitjana, en l’entorn del monestir de Poblet.
Es treballen relacionats amb l’alzinar, el carbó vegetal com a recurs energètic, i la propietat i la gestió del bosc a l’Edat Mitjana.

TREBALL D’AULA
S’acostuma a fer a la tarda després de l’activitat de camp. Es fan 3 tallers de síntesi i d’avaluació. En primer lloc, amb l’ajut de material gràfic, l’alumnat
ha d’ordenar les fases de producció artesanl del carbó vegetal. En segon lloc, es realitza un experiment que simula la combustió que passa en una carbonera.
Finalment, es fa un Kahoot per avaluar els aprenentatges.

TREBALL D’AULA
Com a màxim treballem amb grups de 25 alumnes, dividits en petits subgrups.

TREBALL PREVI
El treball previ consisteix en proposar un enigma a l’alumnat abans de fer l’activitat al CdA. La idea és que resolgui tasques relacionades amb l’activitat i que faci recerca
d’informació. Cal fer el treball previ abans de venir al CdA.

MATERIAL GRÀFIC

Dossier de camp per l’alumne: “Qui té el bosc té el poder: el carboneig al bosc de Poblet”