Química, Biologia i Història a la platja del Rec

Els alumnes del batxillerat científic de l’institut Deulofeu han vingut a Empúries a descobrir la història d’uns comtes, d’un castell i d’una duna. I ens hem preguntat: “És greu, doctor?” Doncs sí, el desviament del riu Ter a finals del S XIII, per culpa de les baralles entre el Comte d’Empúries i el rei Jaume II, va tenir conseqüències que arriben als nostres dies.

Nosaltres hem volgut descobrir la història i comprendre la dinàmica actual del Rec del Molí. La seva desembocadura funciona com un delta o com un estuari? Ho descobrim analitzant alguns paràmetres físico-químics a la mateixa gola del rec.

Vegeu com els alumnes estudien la densitat de l’aigua, la seva transparència i altres propietats relacionades amb la salinitat per establir on es troba avui l’aiguabarreig del rec amb el mar.

Per altra banda, aprofitem el lloc on estem per a estudiar les restes d’organismes que les onades ens deixen a la platja i esbrinem qui és el culpable del forat de les petxines de collaret.

Al Pedrigolet comptem onades i ens tornem a pregunta “És greu, doctor?”

Finalment al Portitxol calculem la velocitat amb què actua l’erosió sobre aquest bell arc litoral i acabem concloent que “Sí, és molt greu, doctor!”