Investigant la riera amb l’Institut Andreu Nin

nin-02
A la recerca de mostres

Tot i l’intens fred que ha fet aquests dies, això no ha sigut obstacle perquè els nois i noies de 1r d’eso de l’Institut Andreu Nin, del Vendrell, hagin pogut realitzar la seva tasca d’indagació sobre la qualitat ecològica de la riera de Vallvidrera. Aquesta investigació la van portar a terme en dos dies, el 16 i el 18 de gener (que vam arribar a una mínima de -5,1ºC) en grups d’uns 40 alumnes. La col·laboració del professorat del centre, i molt especialment de la professora de ciències, Mireia, ha fet possible el bon èxit de la sortida.

Mig centímetre de gruix d'aigua gelada a les zones calmades de la riera
Mig centímetre de gruix d’aigua gelada a les zones calmades de la riera

Tot i les baixes temperatures, la vida animal és sempre present a la riera; a partir dels petits invertebrats que van capturar els alumnes (en una aigua a 3ºC!) vam poder determinar la qualitat de l’aigua amb el protocol IBMWP. Com en els darrers temps la puntuació obtinguda amb prou feines superava els 40 punts, la qual cosa ens indica una qualitat mediocre de l’aigua. Encara ens queda molt feina per davant per tal de recuperar l’estat de bona qualitat que havia tingut la riera fa uns anys!

Les tasques dels alumnes no acaben amb la sortida a la riera: encara els quedarà calcular el cabal de l’aigua, relacionar els animals amb el seu nínxol ecològic i acabar d’interpretar les dades obtingudes i treure’n conclusions. Bona feina!

1. LORETO

Fou una sortida maquíssima!!! Els alumnes aprengueren moltíssim i gaudiren de la natura i l’estudi ecològic en el lloc on realment s’ha de fer, en la pròpia natura. L’èxit de la sortida és evident, ja que els alumnes ens segueixen preguntant quan tornarem a fer una altra sortida.
    Moltes gràcies al personal de Can Santoi per la feina ben feta i, és clar, hem tret unes bones conclusions d’aquestes dades.