El gripau comú, viu a l’interior de les Escletxes del Papiol

Descoberta dels alumnes de sisè de l’Escola la Sínia de Molins de Rei (22/09/2021)

El passat dia 22 de setembre els nens i les nenes de l’Escola la Sínia de Molins de Rei varen venir fins les Escletxes del Papiol per esbrinar el perquè s’han produït? i si tots els terrenys són adequats per fer-hi cases?.

Uns dels grups, mentre fèiem les observacions, vàrem trobar un petit animal el fons d’aquests passadissos naturals. Pels que no les coneixeu, tenen una fondària que poden arribar als 10 metres i en moltes d’elles s’hi pot caminar pel seu interior. Així, observant i mesurant l’interior de les escletxes ens va sorprendre un petit gripau comú. La primera reacció dels nens i les nenes va ser preguntar-se què hi fa aquí aquest animal?

Ens vàrem fixar que no era una granota sinó que es tractava d’un gripau. El seu cos més gran i robust així ens ho indicava, a diferència de les granotes, generalment més petites i esveltes. Des seguida vàrem comentar que són inofensius, però ens vàrem fixar que la seva pell està plena de berrugues i d’aspecte espinós. D’aquí va sortir el detall que es defensen amb un líquid irritant que desprenen per les glàndules paròtides, al costat del cap i ben visibles.

De forma espontània va sortir la proposta de portar-lo en un altre lloc per cuidar-lo. Però hi vàrem estar reflexionant una estona. Comentàvem com deuria  haver arribat fins aquí, però de seguida ens vàrem posar d’acord en què ho hauria fet amb els seus propis mitjans. Com que es tracta d’un amfibi i aquests viuen en contacte amb el medi aquàtic i el terrestre, a les Escletxes hi ha prou humitat com per protegir-se de la calor i la sequera. Probablement també hi deu haver alguns petits tolls al fons de les Escletxes i aliment suficient per viure-hi. Hi vàrem veure diversos vegetals i alguns insectes.

Així, vàrem concloure que el gripau comú deu viure en aquest lloc i no ens calia fer res, tan sols no trepitjar-lo i deixar el lloc tal i com ens l’hem trobat.

La recerca dels nens i nenes de l’Escola la Sínia sobre l’origen de les Escletxes i dels bons terrenys per fer-hi cases, es va enriquir amb la bona sorpresa que aquest indret també és la llar del petit gripau comú.