Comprendre la Revolució Industrial a la Colònia Güell

Sortir de l’Institut un matí i caminar per la Colònia Güell de Santa Coloma de Cervelló ens ha fet reviure i imaginar què va succeir durant els segles XIX i XX durant la industrialització de Catalunya de la mà del moviment artístic del Modernisme.

Això és el que han escollit el professorat i l’alumnat de quart d’ESO de l’Institut Francesc Macià de Cornellà de Llobregat per aquest dijous dia 9  i divendres 10 de desembre de 2021. Durant el primer trimestre han après des de l’aula els principals esdeveniments socials, econòmics i artístics que es va relacionar durant la industrialització al nostre país, sobretot la els productes tèxtils. També hem reflexionat, alumnat i professorat, sobre els actuals canvis socioeconòmics de la innovació digital que vivim.

La visita que hem fet ha consistit en un itinerari guiat, amb una proposta d’observacions de base, a més a més de les descobertes que els joves han anat fent. Els joves de quart s’han agrupat en petits grups col·laboratius i recórrer el recinte industrial, la zona residencial i la Cripta d’Antoni Gaudí.

Alumnat i docents, hem redescobert el patrimoni industrial, fent-nos idea de com va néixer la Colònia Güell al Baix Llobregat, impulsada per l’industrial, polític i mecenes Eusebi Güell, quina forma de vida tenien els adults i els joves en aquest context històric, amb treball infantil, diferències socials de gènere i una jornada laboral que arribava a les 14h diàries. Tot i així el paternalisme que va impregnar el model de colònies tèxtils va voler cobrir la major part de necessitats de les persones que hi vivien.

L’alumnat s’ho ha passat bé, descobrint bona part de l’arquitectura industrial i residencial trepitjant els diferents carrers i finalment hem clos l’itinerari a la Cripta de la Colònia Güell, obra mestra declarada Patrimoni de la Humanitat.