Trobem gambes a la riera!

Quina sorpresa s’ha endut l’alumnat de 2n d’ESO A de lEscola Isabel de Villena d’Esplugues de Llobregat quan han aixecat una pedra de la riera i han vist com un munt de gambes d’aigua dolça fugien en totes direccions! I és que avui s’ho han passat d’allò més bé estudiant a fons l’ecosistema de la riera de Vallvidrera. La seva intenció era conèixer quina és la qualitat de les seves aigües a partir del mètode dels indicadors biòtics, per això avui s’han desplaçat fins al Parc Natural de la Serra de Collserola.

Un cop ubicats al Camp d’aprenentatge de Can Santoi han iniciat l’activitat amb una breu introducció per descriure els principals indicadors que farien servir en el seu estudi: els corresponents a les variables que caracteritzen les propietats fisicoquímiques de l’ecosistema (el biòtop) i l’obtingut a partir de l’índex biòtic de les comunitats de macro invertebrats que hi viuen (la biocenosi).

Del biòtop, han recollit els valors dels paràmetres següents: temperatura de l’aigua i de l’aire, transparència, color i olor de l’aigua, i la velocitat i l’àrea de la secció transversal per poder calcular el cabal.

L’estudi de la biocenosi ha consistit en fer una captura d’animals, mirant de no alterar gaire el fons de la riera, per tal d’identificar-los posteriorment al laboratori amb les lupes binoculars. Han trobat un nombre considerable d’organismes, com ara espiadimonis, cargols de fang, gambes d’aigua dolça, barretets, larves de mosca negra, de típula i de mosquit d’eixam, efímeres, una frigània, un cuc de terra, diverses planàries i fins i tot un parell de peixos i un capgròs! Una vegada identificats tots els organismes presents en el tram de riera inspeccionat han calculat la suma dels seus índex biòtics i han pogut comprovar que la qualitat de l’aigua de la riera era mediocre, ja que el valor resultant ha estat de 43 en una escala de 0 a 120.

Finalment els estudiants han reflexionat sobre la utilitat d’aquests indicadors i la importància de preservar la biodiversitat dels ecosistemes per tal de millorar-ne la seva qualitat.