La riera i la qualitat de la seva aigua

IMG_4367La qualitat de l’aigua de la riera de Vallvidrera, al tram que es troba als voltants de Can Santoi, sempre ens surt regular o pèssima. Això ho sabem perquè cada macroinvertebrat que trobem té associat un índex biòtic segons la seva tolerància a la contaminació. Aquest índex, al Cicle Mitjà l’hem adaptat segons un gradient de colors: des del vermell, que tolera molt la contaminació, passant pel taronja, groc, verd i el blau que està associat a invertebrats que necessiten aigües molt netes per viure.

IMG_4376Els dies 6 i 7 d’abril els alumnes de 4t de l’Escola Miquel Martí i Pol de Sant Feliu de Llobregat van fer un treball de camp en diferents trams de la riera.
Primer van utilitzar els seus sentits per interpretar les característiques de l’aigua olorant-la i mirant el seu grau de transparència i també van mesurar l’amplada i la profunditat del seu tram. Després van identificar algunes de les plantes característiques del bosc de ribera on ja van poder veure les primeres fulles dels arbres caducifolis i finalment van capturar els macroinvertebrats que hi viuen en les seves aigües.
Quan van arribar al laboratori  van observar els invertebrats i els van identificar ajudats per una fitxa. Així van conèixer aspectes sobre l’alimentació, el desplaçament, l’hàbitat i també quin color de qualitat tenen associat.
A l’acabar l’activitat van reflexionar sobre la necessitat de mantenir nets els espais naturals.

Van ser uns grups molt implicats i motivats i fins i tot un dels dies van poder gaudir de la companyia d’una gran salamandra.111

Fins la propera!