La classe “Els Inventors” visiten la riera de Vallvidrera

Aquest dilluns dia 23 de maig de 2022, la classe “Els Inventors” de 5è A de l’Escola Els Pins de Cornellà de Llobregat s’han desplaçat de l’escola fins el Parc Natural de Collserola, en concret a la Rierada, barri de muntanya del municipi de Molins de Rei. Els nois i noies de 5è, amb els seus mestres estan descobrint i comparant el territori proper des del punt de vista social i natura. Coneixen molt bé la població a on viuen, Cornellà de Llobregat, i amb paraules dels alumnes, envoltats d’un paisatge urbà i de naus industrials. L’escola també ha visitat amb els de 5è el Parc Agrari del Baix Llobregat, ben fèrtil per naturalesa.

La sortida que han fet a l’indret de la Rierada, els complementa amb un paisatge forestal ben a prop de l’escola i els mestres l’han escollit per conèixer l’ecosistema de la Riera de Vallvidrera, afluent del riu Llobregat del marge esquerra de la vall.

Els mestres de l’escola i els docents del Camp d’Aprenentatge de Can Santoi, ens hem trobat a l’equipament educatiu a prop de la masia que li dona el nom i hem anat a fer la descoberta de la Riera de Vallvidrera, al tram que passa per la Masia de Can Castellví. De la conversa amb l’alumnat, ens hem proposat, en un matí, conèixer l’estat de salut de la riera a Can Castellví. Els hem parlat de bioindicadors.

Després d’organitzar-nos en grups cooperatius, s’han proveït d’estris per prendre les mesures del context ambiental, el biòtop i d’altres eines per la captura en viu d’una representació variada dels petits animals que es troben a la riera, la biocenosi. En arribar a la riera, se n’han adonat que no era ben bé com se l’esperaven i ens hem fixat bé de tot el que es veu i s’escolta al seu voltant. Després, ja hem assajat les diferents habilitats per prendre diverses mesures de les propietats de l’aigua, per conèixer els noms de la vegetació que l’envolta i per capturar els animals que hi viuen.

Amb totes aquestes observacions que s’emporten a l’escola, al Camp d’Aprenentatge, ens hem centrat a observar els animals de la riera amb lupes binoculars de 20 augments, per veure els detalls dels petits animals que hem capturat. Hem vist entusiasme durant tot el matí.

En acabar, hem reprès la idea del bioindicadors de la qualitat de l’aigua de la riera. Els hem explicat que hi ha animals que prefereixen aigües molt netes i d’altres que no, amb tota una gradació intermèdia. Hem trobat l’espiadimonis, el barretet, el cargol de fang, l’efímera, el sabater, el grill d’aigua, el cuc de terra, l’escorpí d’aigua i la gambeta d’aigua dolça. El resultat obtinguts d’una qualitat de l’aigua amb possibilitats de millora.

La classe “Els Inventors” de l’Escola Els Pins s’han emportat una bona experiència.