Estudiem la riera de Vallvidrera sota la pluja

Dilluns 8 de març hem realitzat l’estudi ecològic de la riera de Vallvidrera amb els alumnes de 2n d’ESO A de l’Escola Isabel de Villena d’Esplugues de Llobregat.

Hem començat posant en comú quins paràmetres i aspectes cal tenir en compte per tal de valorar la qualitat de l’aigua de la riera a partir dels seus coneixements previs.

S’han dividit en grups de 5 alumnes i han revisat tot el material que necessitaven per estudiar l’ecosistema fluvial. Tot i que el dia ha estat plujós, s´han calçat les botes d’aigua i s’han posat en marxa cap a la zona de Can Castellví. Un cop a la riera, els alumnes han pres diverses mesures: amplada i fondària del tram de riera assignat, temperatura ambiental, temperatura de l’aigua, velocitat de l’aigua. També han valorat la qualitat de l’aigua i han identificat la vegetació de ribera, tant autòctona com al·lòctona, de la zona. A continuació s’han mullat les botes per capturar animals macroinvertebrats que viuen a la riera. Han aconseguit agafar-ne forca diversitat d’espècies diferents, des de nimfes d’efímeres i espiadimonis, cargols aquàtics, larves de mosca i sabaters.

Amb totes les mesures i les mostres d’animals, han tornat al laboratori per a fer les observacions dels animals amb les lupes binoculars i descobrir totes les estructures que els permeten viure en aquest ecosistema a més d’utilitzar-los com a bioindicadors de la qualitat de l’aigua. Fins i tot han tingut el privilegi d’observar la metamorfosi d’alguna efímera!. Finalment han tornat els animals vius de nou al seu hàbitat.

Ha estat una jornada molt profitosa en la que han après moltes coses i els hi volem agrair la seva col·laboració en recollir brossa que hem trobat a la riera. Heu fet una gran feina!