Els i les ecologistes aprenen sobre l’energia solar

Dimecres 31 de gener l’alumnat de sisè de l’escola Escola Nova, Els i Les ecologistes, han vingut a realitzar el projecte El nostre amic el Sol al Camp d’aprenentatge Can Santoi. Han començat identificant els noms dels diferents tipus de radiació que ens envia el Sol i què ens aporten. També han reflexionat sobre l’efecte del color negre i l’efecte hivernacle en relació a l’absorció de la calor.

A continuació s’han dividit en 6 grups i entre tots han participat en els següents tallers: la cuina solar, els col·lectors solars i la producció d’electricitat amb les plaques fotovoltaiques.

Tres grups s’han convertit en cuiners solars per comprovar que la forma parabòlica és la que permet concentrar els raigs del Sol en un únic punt central, just on han col·locat una olla de color negre. També han après a orientar correctament la cuina per aprofitar al màxim la calor. Cada 10 minuts han mesurat la temperatura de l’aigua de l’olla amb el termòmetre i han vist que ha augmentat fins arribar gairebé als 90 ºC! Han cuinat 4 pomes al forn amb sucre morè i canyella i se les han menjat totes! També han pres consciència de la utilitat d’aquestes cuines tant senzilles per cuinar en llocs amb pocs recursos energètics.

Els tres grups restants han fet d’escalfadors d’aigua i amb uns col·lectors solars (unes capses de fusta ja preparades amb uns aïllants a l’interior i una mànega negra amb aigua a dins) han muntat tres prototips similars, però amb diferent nombre de vidres de cobertora: un sense vidre, un altre amb un vidre i un tercer amb dos vidres. Aquest experiment els ha servit per comprendre que podem aprofitar la calor que ens proporciona el Sol per escalfar aigua i que els vidres són imprescindibles per recrear un efecte hivernacle al col·lector.

Finalment tots han participat al taller de producció d’electricitat amb les plaques fotovoltaiques. Han après que representen una bona oportunitat per anar canviant els sistemes d’obtenció de l’energia, dels recursos fòssils a les renovables. En el taller han construït un petit circuit per veure com la llum del Sol es transforma en un corrent elèctric capaç de moure un petit molinet.

Heu treballat de valent, enhorabona i fins ben aviat!