Acompanyem el riu Llobregat fins al delta

Els dies 22 i 23 de maig, els alumnes de 4t de l’Escola la Sínia de Molins de Rei van fer un itinerari naturalista pels espais naturals del Delta de Llobregat com a activitat final del seu projecte d’investigació del riu. Així han treballat a fons el Llobregat i han pogut investigar-lo en els seus diferents trams: al seu naixement, al curs baix (prop de la seva escola) i en aquesta sortida a la seva desembocadura.

Van començar fent una valoració de tots els impactes antròpics al voltant d’aquesta zona protegida: el port, l’aeroport, carreteres, el desviament del riu, indústries, etc. També van poder comprovar la funció dels “calaixos de depuració” que no són altra cosa que un conjunt de basses connectades entre sí, en les quals s’hi fa arribar aigua procedent de la depuradora que és filtrada i netejada pels nombrosos canyissos que hi creixen; d’aquesta manera es millora la qualitat de l’aigua de la depuradora abans de ser abocada al mar.

Durant el recorregut van identificar plantes característiques del delta com el tamariu i la salicòrnia. També van reconèixer: l’àlber, la ginesta, el margalló, el pollancre, l’eucaliptus, la canya de Sant Joan, el canyís i el pi pinyer. També van fer una valoració de la vegetació de vora el riu per tal de comprovar la qualitat ecològica de la zona de ribera (índex QRISI).
Van aprofitar la parada al mirador de cal Malet, al costat del riu,  per recollir mostres d’aigua i pedres i van poder reconèixer invertebrats aquàtics com cucs de sang, nimfa d’efímera, cargol d’aigua i un cuc amb moltes potes que encara no hem identificat.

Van caminar fins arribar al mirador de la desembocadura que permet veure molt bé l’entrada del riu al mar i els aiguamolls que hi ha a la platja de Ca l’Arana, on van poder observar camesllargues entre altres ocells. Després van arribar a l’aguait de Cal Tet on gràcies als prismàtics i un telescopi terrestre van poder observar nombrosos ocells aquàtics. Finalment van aprofitar una parada a l’ombra d’una pineda litoral per esbrinar la qualitat de l’aigua determinant paràmetres com  temperatura, transparència, olor, presència d’escuma i la seva densitat.

Tot i la calor van ser unes sortides molt intenses on han pogut valorar la pèrdua de la qualitat de l’aigua a mida que el riu s’apropa al mar.

Han sigut uns grans investigadors i caminador que fins i tot van descobrir una tortuga de rierol!