Tècniques d’ecologia i de gestió forestals

Un nombrós grup d’alumnes de 1r de batxillerat de l’Institut Frederic Mompou (Sant Vicenç dels Horts) va portar a terme el dia 2 de febrer una activitat pràctica d’ecologia forestal en una pineda fortament afectada  per les ventades de l’any 2009.biomassa_Mompou Els objectius principals de la sortida han estat:

• Calcular la biomassa i la producció d’un bosc de pi blanc.
  • Interpretar l’estat actual del bosc i fer propostes de gestió forestal sostenible.
  • Utilitzar procediments i estris de forma acurada per a l’obtenció de les dades biomètriques dels arbres.
  • Aplicar equacions matemàtiques adequades i usar el full de càlcul per el tractament de les dades.

Si deixem a part algunes dificultats en el tancament de les parcel·les de mostreig, els alumnes han pogut constatar la importància de l’ús precís dels aparells de mesura, molt especialment del clinòmetre, ja que petits errors de lectura ens poden donar errors importants en els resultats.

En l’histograma de freqüències de les classes diamètriques dels arbres obtingut pels alumnes podem comprovar que es tracta d’un bosc envellit, pràcticament sense regeneració; si l’evolució actual del  bosc no varia significativament, podem preveure la desaparició del bosc de pins en un termini de 15 a 30 anys.grafic_biomassa

Acabem l’article tot remarcant l’interès i la voluntat de treball que han mostrat tant els alumnes com els professors en un dia de fred intens.

Per a més informació d’aquesta proposta didàctica podeu consultar aquesta pàgina del bloc