Joaquim Sanz, dona la seva col·lecció de minerals al Camp d’Aprenentatge del Bages.

Joaquim Sanz, professor jubilat de mineralogia de la UPC i exdirector del Museu de Geologia Valentí Masachs, dona la seva col·lecció de minerals al Camp d’Aprenentatge del Bages.

Avui dimecres 5 d’octubre s’ha dut a terme l’acte formal de donació de la col·lecció personal de minerals procedents d’arreu del món del Joaquim Sanz i Balagué al Camp d’Aprenentatge del Bages.

Joaquim Sanz i Balagué és professor jubilat de mineralogia de la UPC i col·laborador – conservador de mineralogia del Museu de Geologia Valentí Masachs (UPC) de Manresa, del que també en va ser director durant anys. A més, és membre de la Institució Catalana d’Història Natural. Aquesta donació al Camp d’Aprenentatge del Bages és també, en certa manera, una donació a la ciutat de Manresa, ja que l’alumnat i docents que tenen relació amb el Camp o que participen en alguna activitat de l’oferta educativa en podran gaudir i aprofitar a nivell educatiu.

La col·lecció consta d’uns 250 minerals d’arreu del món, de recol·lecció pròpia del Joaquim Sanz, regals i alguna compra. D’entre els minerals cal destacar plata pura d’una mina de plom
de Poblet, Latzurita d’Afghanistan, Quars hialí de Chamonix o una geoda preciosa de quars de Brasil. Els minerals estaran classificats tenint en compte, per una banda, els grups com els silicats,
sulfurs, etc i, per altra banda, les seves aplicacions: minerals a partir dels quals s’obté coure, plom, ferro, etc. Els minerals seran custodiats en un moble a la primera planta. Els més vistosos i especials estaran exposats a la vitrina del moble, amb una il·luminació adequada. Les docents del CdA del Bages en podran fer un ús pedagògic amb els centres educatius amb els que treballa.

A l’acte han participat a professors i antics professors de la UPC, l’Anna Torruella, Coordinadora dels Serveis Educatius i Formació Permanent de la Catalunya Central, el Pol Huguet, regidor de ciutat verda de Manresa, la direcció i gerència de les entitats relacionades amb el treball que es fa en xarxa al CdA, docents que havien treballat al CdA i l’actual equip i personal de la Culla. També s’ha comptat amb la presència de la família del Joaquim Sanz i Nor Sidki Rius, enginyera de mines, doctoranda de la UPC i col·laboradora en la preparació de l’exposició.

La donació pren molt sentit aquest curs escolar 2022-23 ja que al novembre, al CdA del Bages es presentarà la 7a jornada de Geologia de la Catalunya Central. Durant el mes de febrer
es realitzaran les jornades de Medi Ambient i Sostenibilitat i, una de les sessions es dedicarà als materials crítics i es comptarà de nou amb la col·laboració del personal del Museu de Geologia Valentí Masachs. Per acabar, al llarg del curs escolar es duran a terme els Projectes Compartits de geologia entre l’equip de la Culla i 14 escoles de primària de la comarca.