VIII Jornada d’educació al Berguedà. Ciència, investiguem!

Dimecres 4 de setembre de 2019 de 9 a 14h a l’Ins Serra de Noet

Inscripció tancada

L’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències en els centres educatius requereix un canvi de mirada que ens permeti a tots comprendre millor el món i transformar-lo per aconseguir un benestar personal, una millora en la societat i en el medi ambient. L’alumnat ha de tenir un paper rellevant en el procés d’investigació que estimuli el seu interès i desenvolupi habilitats i actituds científiques, a partir d’activitats significatives per la seva vida.
Docents, alumnat i ciutadans en general estem implicats en la millora del món!

8:45 Acollida i benvinguda
9:15 Presentació jornada i del PFZ

9:45 Ponència

Aprendre a investigar i investigar per comprendre. Els reptes de la ciència escolar. Jordi Martí, professor de la UVic
Identificació dels principals reptes que han d’afrontar els docents per implementar un model de ciència escolar que impliqui l’alumnat d’una manera productiva en les pràctiques i les formes de raonar pròpies de l’activitat científica.

11:00 Pausa-esmorzar

11:30 Activitats simultànies
Aprendre ciència des del néixer (Educació Infantil). Bianca Mur, mestra de l’escola Ítaca
Els infants tenen capacitats cognitives des del néixer i necessiten eines per poder ser expressades. Crear espais per acompanyar aquesta necessitat de mostrar i adquirir coneixements de manera autònoma serà un repte per les escoles.
El món més petit (Primària). Núria López i Julio Pérez, CESIRE
Hi ha roba que no s’embruta? Com funcionen les cremes solars d’última generació? Quants nanòmetres mesura la teva mà? La resposta la trobem a la maleta “NanoExplora”, un material didàctic que té com objectiu el  desenvolupament del model matèria a partir de la nanociència i la nanotecnologia.
Diòxid de carboni i oxigen a l’aire: treballar la química i la biologia a secundària amb sensors (Secundària). Fina Guitart i Elena Gayan, CESIRE
Presentació d’activitats que ens ajudaran a reflexionar sobre les causes i conseqüències dels canvis en la  concentració de CO2 a l’aire.

12:45 Conferència
El coneixement basat en canviar el món. Dolors Grau, professora de la UPC
Per què els nostres joves perden la curiositat en el camí de l’aprenentatge? La fragmentació dels continguts i la manca d’un objectiu clar del perquè cal adquirir coneixements hi pot contribuir. Buscar un fil conductor que pugui donar sentit a tota la formació pot ser la clau.

13:45 Cloenda

Inscripcions