Llençar la pedra i amagar el CO₂

Aquest projecte de captació de CO2 a les escoles s’adreça a estudiants de 5è i 6è de Primària i 1r i 2n d’ESO.

Un projecte de ciència ciutadana sobre un nou material experimental que absorbeix CO₂ en diversos entorns.  Els estudiants seran protagonistes d’una recerca conjunta amb l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2).
S’estudiarà un material desenvolupat per l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2) que ha donat lloc a l’empresa LightNET Carbon Capture.
El material experimental de nova creació, semblant al guix, captura el diòxid de carboni (CO₂) de l’atmosfera i podria ser part de la solució al repte de l’escalfament global.
L’experiment començarà just abans de la Setmana de la Ciència encapçalada per la FCRi i els resultats es recolliran online durant aquest període tan especial (10-19 de novembre).
Més informació i inscripcions

Informació «pràctica»

Objectius

  • Identificar materials absorbents de CO₂.
  • Seguir un protocol experimental per obtenir dades
  • Crear i interpretar gràfiques per seguir un experiment al llarg del temps.    

 

  • Interpretar les dades obtingudes.
  • Conscienciar-se sobre les accions necessàries per disminuir la quantitat de CO₂ a l’atmosfera.

Missatges principals

  • El CO₂ és un gas que s’està acumulant a l’atmosfera.
  • L’acumulació de CO₂, principalment per l’acció humana, està produint i accelerant el canvi climàtic.
  • Una de les solucions a aquest increment implica «capturar» el CO₂.
  • Hi ha materials que absorbeixen CO₂.
  • La ciència és una activitat viva.
  • Tothom pot fer ciència i participar en projectes científics reals.

Competències clau

(i indicadors operatius)

  • Competència matemàtica i competència en ciència, tecnologia i enginyeria.

○ CMCCTE 2

○ CMCCTE 4

  • Competència digital.

○ CD 2

  • Competència ciutadana.

○ CC 3

○ CC 4

  • Competència emprenedora.

○ CE 1

○ CE 3

Impacte previst a la societat

Primària:

  • Conscienciar sobre el canvi climàtic.
  • Fer una crida a l’acció.
  • Involucrar-se en una recerca real amb un material experimental de nova generació.

Secundària:

(a més del que s’ha esmentat)

  • Immersió profunda en el mètode científic.
  • Reflexió profunda sobre els resultats obtinguts.

Tots:

  • Involucrar-se en el canvi i gaudir a través de la ciència.