Finestra oberta a la saviesa

El projecte s’inicia a mitjans de setembre i al principi es realitza una formació (un mes i mig) als joves, referent a l’atenció i el suport a la gent gran. A més de definir les pràctiques afins personals, socials i la pràctica de l’Escolta Activa. El material necessari per a les converses virtuals són les tablets, cascos per mantenir la privadesa de les converses, connexió a internet i la plataforma meet. També cal tenir en compte els espais per als joves al centre educatiu per poder mantenir la privadesa de les converses. Aquestes converses virtuals es realitzen al llarg dels mesos posteriors al curs i a finals de maig se celebra la finalització del projecte, en una trobada presencial entre les parelles de joves i la gent gran, a més dels familiars, agents implicats i públic interessat.

Aquest projecte promou el vincle intergeneracional amb la intenció d’oferir un espai de conversa setmanal de forma virtual i el vincle significatiu entre alumnes adolescents. S’exposen aspectes personals, socials i culturals sobre diversos temes. Els destinataris són un grup de deu alumnes de 4t d’ESO interessats en la dinàmica d’aquest projecte. Per a la gent gran les converses (virtuals) amb els joves signifiquen vincles que setmanalment han generat il·lusió i motivació per viure, en saber que hi ha algú que t’espera per parlar. Pels joves que participen en el projecte significa transformar la mirada cap a les persones grans i valorar la pròpia competència social, tenint en compte que treballem la part emocional dels joves com és l’empatia, l’escolta activa, l’assertivitat, l’alegria, la tristesa etc. Els objectius d’aprenentatge són:

• Acompanyar les persones grans en un espai de cura individualitzat (per crear vincles).
  • Escoltar activament i crear converses al voltant del que les persones (majors i joves).
  • Transformar la mirada cap a les persones grans.
  • Crear un espai d’aprenentatge intergeneracional i compartir les mirades.
  • Promocionar la reflexió de tots els aspectes rellevants que apareixen a les converses.
  • Acompanyar els joves en tots aquells aprenentatges personals i dubtes sobre l’etapa de les persones grans.

La valoració general del projecte és molt positiva perquè permet a les persones participants descobrir-ne l’altra i generar noves sinergies, noves relacions i noves inquietuds. És un espai íntim entre les dues parts on poden compartir experiències i vivències sense perjudicis. Pels joves esdevé un espai de valoració personal i augment de l’autoconfiança, l’autoestima i on emergeixen les potencialitats de cadascú. Permet treure actituds i aptituds que a partir del currículum de secundària és més difícil assolir. Els beneficis de les persones grans per participar en aquest projecte són els indicadors del seu estat d’ànim els quals mantenen que segueixin les converses. Al llarg de les converses s’estableix un vincle significatiu entre les dues parts i això crea uns beneficis importants, de cura d’un mateix.

En aquesta infografia hi trobareu el resum del projecte.

Podeu veure la notícia que es va publicar a l’espai web de l’Ajuntament de Gironella.

Ins Pere Fontdevila