El procés de la llana: de l’ovella al jersei

A inici de curs 22-23, des de l’ajuntament ens van plantejar la possibilitat de fer algun taller amb l’Eva, artesana del poble, que es dedica al disseny i la producció de teixits amb telers de fusta (telers de pedals, manuals, de sobre taula…), a partir de fibres naturals. També és ella qui tenyeix les fibres que utilitzarà, a partir de tints naturals. A partir d’aquella proposta, des de l’escola vam voler implicar la Berta, mare de l’escola i pastora d’ovelles, i vam veure clar que calia aprofitar aquella oportunitat per aprendre i dur a terme tot el procés que pateix la llana des del moment de l’esquilada de l’ovella fins a la realització d’un teixit. Es va considerar que el fet de poder veure un procés, en aquest cas a partir de la utilització d’una matèria prima com és la llana, i que actualment s’està convertint en un residu (degut a la substitució d’aquestes fibres naturals per fibres sintètiques com el niló, provinent del petroli) tindria un impacte en els infants, les seves famílies i al final també, al poble, amb qui en tot moment han compartit l’experiència. Amb la seva ajuda, els infants van viure tots els moments del procés des de l’esquilada fins el teixit passant pel procés de rentar, pentinar i cardar la llana, tenyir-la, feltrar-la o filar-la i finalment teixir-la.

Inicialment vam enfocar el projecte a primària, però finalment ha permès que tots els infants, de 3 fins a 11 anys hagin pogut endinsar- se dins del món de la llana i tot el que representa. Gairebé totes les activitats s’han pogut adaptar als diferents nivells maduratius i de desenvolupament dels infants.

Tant petits com grans han pogut rentar, tenyir, feltrar i teixir amb llana. Tots han experimentat amb el seu tacte, l’han transformat en una cosa útil i significativa.

Els objectius que ens vam proposar van ser:

1. Conèixer la llana com a matèria prima i les seves utilitats.
  2. Valorar i conèixer oficis antics i quin era el paper de la dona.
  3. Promoure la implicació i la participació de tota la comunitat educativa durant el procés d’aprenentatge.
  4. Analitzar críticament les conseqüències del consum de roba tant en l’àmbit ecològic com en l’àmbit social.
  5. Conèixer i reflexionar sobre els diferents tipus de fibres i l’impacte que poden tenir en el medi ambient.

Es valora molt positivament el fet d’haver pogut viure tot el procés de canvi d’una matèria prima. En aquest cas ens plantegem repetir l’experiència, vinculant l’escola i l’entorn proper tal com hem pogut fer en el projecte que us presentem (per exemple el procés del formatge o de la ceràmica).

A continuació us compartim la seqüència de notícies que hem anat penjant al llarg del procés:

Estem molt agraïts pel fantàstic reconeixement que se’ns ha fet des d’Escoles Verdes amb el Premi a la categoria “actuació singular” per una feina que hem fet entre tots, amb il·lusió i amb uns valors i aprenentatges que considerem molt valuosos. En aquest enllaç, entre altres, hi trobareu el vídeo resum del projecte que es va passar en l’entrega de premis.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *