CURS: Geologia i biologia a la llum del microscopi

Descripció

Dominar l’ús de la lupa i el microscopi significa que l’alumnat comprèn de manera ràpida i competencial continguts clau de la biologia i la geologia, perquè veu en directe la imatge real.

El curs pretén dotar el professorat d’activitats d’ESO i batxillerat, sovint desconegudes, que són altament motivadores per a l’alumnat i senzilles d’aplicar i preparar. Des de comprendre els grups de roques observant làmines primes fins a veure un pistil seccionat per entendre la funció de la flor.

Metodologia

S’instruirà en el maneig de lupes binoculars de màxim augment i microscopis adaptats a l’ordinador per projectar les imatges i fotografiar-les. Es tracta d’un curs d’alta eficiència didàctica.

Es practicaran tècniques fàcils i ràpides de microscòpia per confeccionar les mostres (squashfrottis, raspat, talls, etc.), útils per treballar continguts de biologia i geologia que l’alumnat podrà aplicar en qualsevol situació d’investigació o estudi.

A la finalització del curs el professorat assistent podrà:

• Tenir un compendi valuós d’activitats per a l’ESO i el batxillerat de geologia i de biologia.
  • El cicle geològic i els principals tipus de roques a partir de l’observació de làmines de roques (magmàtiques, metamòrfiques, sedimentàries detrítiques i biogeoquímiques) i estudi comparat de diferents sorres.
  • Interpretació d’imatges de vida microscòpica: estudi d’organismes unicel·lulars i pluricel·lulars invisibles a ull nu. Foraminífers, plàncton, briozous, pues d’eriçó, llevats, pol·len, etc. Cèl·lules i orgànuls, òrgans animals i vegetals, i bacteris.