Aquesta nova modalitat de Lletres a les Aules ofereix als centres educatius la possibilitat de treballar autors patrimonials de manera lúdica i participativa a través de l’oralitat per tal de fomentar el gust per la lectura i l’hàbit lector. S’entén per autors patrimonials aquells autors del passat que representen un llegat cultural, conformen la memòria col·lectiva i la tradició literària catalana i esdevenen cabdals per a generacions literàries posteriors.
A qui s’adreça
S’ofereix, per al curs 2023-24, a l’alumnat de segon cicle d’infantil i alumnes de primària.
Com?
El termini de presentació de projectes s’obrirà del 12 de desembre al 15 de març.
En cas que el projecte sigui admès, el termini per a presentar els dossiers finalitzarà el 14 d’abril per tal de ser validat pel Departament d’Educació, l’Ibbycat i la ILC.
Una comissió formada pel Departament d’Educació, l’Ibbycat i la ILC avaluarà els projectes presentats i, aquells que compleixin els requisits, s’afegiran al catàleg d’activitats que s’oferirà als centres educatius a través de la modalitat “Els nostres clàssics en veu alta”.
Les propostes seleccionades s’afegiran al catàleg d’activitats que s’oferirà als centres educatius.
Condicions de participació:
- Els textos sobre els quals versin les activitats han de ser prescriptius i pertànyer a obres literàries del patrimoni cultural català.
- Es valoraran els referents literaris patrimonials específicament de LIJ en català.
- Els textos hauran de fer referència a obres que siguin accessibles per l’alumnat en un nombre suficient.
- Les activitats hauran de ser adequades a les edats dels alumnes.
- Hauran d’oferir un dossier de continguts com a suport per preparar l’activitat abans de la sessió.
- El material de suport ha de servir d’acompanyament als infants durant la lectura per tal d’acostar-los al patrimoni literari, reforçar la lectura simbòlica i literària.
- Els projectes hauran de ser de qualitat, és a dir, hauran de ser un model i referent de llengua, hauran de tenir un tractament respectuós amb l’obra original i una posada en escena coherent amb la seva essència.
- Les sessions han ser d’una hora com a màxim i adaptables als espais escolars (aules, biblioteca, gimnàs, etc.).
- Les sessions han de ser atractives, lúdiques i participatives.
Nombre de participants
- Les propostes seran a títol individual o d’un màxim de dues persones.
- El nombre de propostes a presentar per un mateix individu serà d’una.
Documentació que cal presentar en una proposta
- Cal omplir el formulari d’inscripció (amb el cv dels participants i altres dades)
- Es valorarà si hi ha un enregistrament audiovisual d’un fragment que permeti veure les característiques de qualitat
- Dossier gràfic amb imatges de l’activitat o de projectes realitzats prèviament, si és que l’activitat proposada encara no s’ha estrenat.