FESTIBALDO. Festival de curtmetratges de Sant Roc

1. QUÈ ÉS EL FESTIBALDO?

El Festibaldo és un projecte vinculat a l’Aprenentatge i Servei que ha de cursar l’alumnat de 4t d’ESO a tots els centres educatius. Es tracta d’un festival de curtmetratges d’arreu del món, organitzat i gestionat per aquest alumnat amb el suport del professorat.

Aquest projecte neix de la necessitat dels joves de l’IE Baldomer Solà de fer sentir la seva veu i mostrar, a la pantalla, realitats que no hi acostumen a ser protagonistes. El barri de Sant Roc, les seves experiències vitals com a joves de 15 i 16 anys i les problemàtiques socials que els preocupen són, entre d’altres, els temes principals.

2.1. CONTEXT

Aquest projecte és una finestra de Sant Roc al món i permet projectar la realitat de l’alumnat i d’aquest barri a tota la ciutat de Badalona. Aquest context està marcat per la marginalitat i la precarietat social i econòmica. Per aquest motiu, l’IE Baldomer Solà esdevé refugi d’aquesta realitat i amb projectes com el Festibaldo s’ofereix un espai educatiu de qualitat i amb poder transformador.

2. OBJECTIUS

2.1. Objectius vinculats a l’alumnat

• Aprendre a treballar en grup i estratègies de diàleg entre iguals.
  • Crear vincles amb joves d’altres centres educatius de la ciutat.
  • Incentivar el pensament crític de l’alumnat i la seva emprenedoria en la ideació i organització d’un projecte cultural.
  • Aprendre el llenguatge cinematogràfic i descobrir eines per a la creació audiovisual.
  • Desenvolupar estratègies de gestió i organització d’un festival de curtmetratges.

2.2. Objectius vinculats al barri i a la ciutat de Badalona

• Ampliar el teixit associatiu del barri de Sant Roc i incentivar el compromís de l’alumnat amb la seva realitat.
  • Fomentar la participació activa dels habitants del barri de Sant Roc en un projecte cultural fet per al i al barri.
  • Teixir vincles entre diferents centres educatius de Badalona, tot posant al centre la veu de l’alumnat.

3. PRIMERA EDICIÓ

Arran de l’experiència prèvia del professorat en un projecte similar, el curs 2022-2023 es va decidir organitzar la primera edició del Festibaldo. En aquesta direcció, a través de la web Festhome, l’alumnat va crear una marca, unes bases de participació i uns premis que van esdevenir el pilar fonamental del projecte. A partir d’aquí, es va comptar amb la formació de diferents professionals de l’àmbit audiovisual i es van analitzar més de 600 curtmetratges d’arreu del món. Paral·lelament, es va conformar un jurat amb professionals de l’àmbit per escollir els millors curtmetratges.

Finalment, es va fer una gala al teatre Blas Infante en la qual es van visionar els curtmetratges finalistes i es van entregar els premis. Aquesta gala, va comptar amb la participació especial de personal de FILMETS i de l’Ajuntament de Badalona.

4. EDICIÓ 2023-2024

Enguany, tant el professorat com l’alumnat hem decidit prendre el relleu de l’edició anterior i continuar aquest projecte tan engrescador. Ara bé, a partir de les inquietuds de l’alumnat i necessitats observades durant l’edició anterior, aquest curs s’ampliarà la programació i hi haurà novetats. A continuació, exposem com serà el Festibaldo 2023-2024.

• Desenvolupament de dues gales al teatre Blas Infante:
    • Primera gala: centres educatius de la ciutat i visionat dels curts seleccionats per l’alumnat.
    • Segona gala: visionat dels curts finalistes i entrega de premis.
  • Desenvolupament d’una gala a peu de carrer al barri de Sant Roc de Badalona.
    • Visionat de curts de caire social i entrega del vot popular.
  • Difusió del festival a xarxes de comunicació.
  • Col·laboració amb l’alumnat del batxillerat artístic del Pau Gargallo.
  • Voluntariat a FILMETS per part de l’alumnat.
  • Formació de l’alumnat en eines cinematogràfiques i organització i gestió d’un festival.

5. CONCLUSIONS

Amb tot, el Festibaldo no només és un projecte cultural engrescador sinó una iniciativa que, a la llarga, té l’objectiu d’esdevenir un tret distintiu de l’Institut escola Baldomer Solà i, de retruc, del barri de Sant Roc i de la ciutat de Badalona. En aquesta direcció, l’edició d’enguany té l’objectiu de fer créixer el projecte i sumar-hi diferents suports: del barri, d’altres centres educatius, de projectes culturals com Filmets i de l’Ajuntament de Badalona pel que fa a les instal·lacions. Gràcies a aquest teixit associatiu, el Festibaldo podrà transformar-se en un festival que situï Sant Roc al món.

Podeu trobar més informació en el web del IE Baldomer Solà, i en el web del Festibaldo.