Cultura emprenedora a l’escola

250 alumnes de 5è de les escoles Alexandre Galí, Badalonès, Joan Coret, Llorens Artigas i Miguel Hernández de Badalona presenten el seu projecte de “Cultura emprenedora a l’escola”

Els infants han creat deu cooperatives per elaborar productes que posaran a la venda el 25 de maig i el 8 de juny als Encants de Montigalà.

Aquest dimecres, 7 de març, a partir de les 10 hores, al Teatre Principal (carrer de Francesc Layret, 41), els alumnes de les escoles badalonines Alexandre Galí, Badalonès, Joan Coret, Llorens Artigas i Miguel Hernández que participen en el projecte “Cultura emprenedora a l’escola”, explicaran i presentaran formalment a l’Ajuntament de Badalona els treballs realitzats fins ara a l’hora de crear la seva cooperativa. Els nois i noies seran rebuts, a les 10.30 hores, per diversos representants municipals. Posteriorment els membres de les cooperatives es desplaçaran al registre de la ciutat, situat a l’edifici municipal El Viver, per demanar el permís per posar les parades en els Encants de Montigalà del divendres 25 de maig i 8 de juny i poder oferir els seus productes.
Les 10 cooperatives escolars de Badalona són: els 24 artesans, UniversGalí, Bad@nens, Happymeanlosfive, Kiwatans, Coretking, Junts millor, BadaCoop, Craftkids i Ecoodemih. Les deu pertanyen, per aquest ordre, als grups de 5è de les escoles Alexandre Galí (2), Badalonès (3), Joan Coret (2), Llorens Artigas (2) i Miquel Hernández (1).
L’acte començarà amb una comunicació adreçada a tots els i les cooperativistes sobre finançament i banca ètica, a càrrec d’un responsable de Triodos Bank. Continuarà amb la presentació de les cooperatives i finalitzarà amb un diàleg entre una representant de La Sargantana Cooperativa, que des del curs passat s’ha implicat en el projecte com a cooperativa madrina, i els nois i noies de les deu cooperatives.
L’objectiu d’aquest projecte, impulsat per l’Ajuntament de Badalona i la Diputació de Barcelona, és fomentar la cultura emprenedora entre l’alumnat d’educació primària. Comptant les cinc escoles badalonines hi participen un total de 177 escoles de 78 municipis catalans. En aquest sentit, ja està obert el termini de presentació de sol·licituds per a la incorporació, el proper curs, d’un nou centre de Badalona, a més dels cinc que ja hi participen actualment.
La iniciativa consisteix en que els alumnes de 5è de primària d’aquestes centres educatius de Badalona han creat una cooperativa a cada grup classe.
El procés segueix amb la determinació dels productes que s’han d’elaborar i acabarà amb la seva venda en una parada del mercat dels Encants del parc de Montigalà el divendres 25 de maig (8 cooperatives) i 8 de juny (2 cooperatives de l’escola Joan Coret).
La iniciativa es basa en un treball per projectes i real ja que els participants han de saber com crear, organitzar, gestionar i tancar una cooperativa de fabricació de productes, amb activitats com sol·licitar un microcrèdit o vendre en un mercat local. A més, cada cooperativa ha de decidir si destina, com a bona pràctica de Responsabilitat Social Empresarial, un mínim del 10% dels seus possibles beneficis a un projecte de desenvolupament local o internacional, a través d’una ONG. El projecte està integrat en el pla anual del centre i afavoreix el desenvolupament del currículum escolar.
Les deu cooperatives ja han aprovat els seus estatuts, han creat la seva junta directiva; fan un taller sobre la Responsabilitat Social Empresarial amb la col·laboració de la Fundació Ateneu Sant Roc, i altres entitats socials; han treballat la seva imatge corporativa amb l’ajuda dels alumnes de l’Escola d’Art i Superior de Disseny Pau Gargallo, i han demanat la seva inclusió en el registre municipal de cooperatives escolars. Cada cooperativa compta també amb el suport de La Sarganta Cooperativa, una empresa cooperativa de la ciutat que els ajuda en el seu procés i en la determinació, en concret, dels productes a elaborar i vendre.
En el projecte a Badalona hi participen, a més de les cinc escoles esmentades, la cooperativa local La Sarganta Cooperativa de l’Ateneu Cooperatiu del Barcelonès Nord; les entitats Fundació Ateneu Sant Roc, l’Escola d’Art i Superior de Disseny Pau Gargallo, Triodos Bank, i l’Ajuntament de Badalona a través del Servei d’Educació; de Promoció Econòmica, Comerç, Consum i Turisme; i de l’IMPO. El projecte Cultura emprenedora a l’escola es va iniciar a partir de l’experiència que desenvolupa la Ciudad Industrial del Valle del Nalón, SAO (Valnalón), en col·laboració amb diversos ajuntaments. A Badalona, l’activitat es va iniciar el curs 2011-2012 a l’escola Planas i Casals, i continua aquest curs a cinc escoles.
El dimarts 12 de juny està previst fer la cloenda del projecte amb tots els nois, noies, mestres i entitats participants.

Font: Servei d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament de Badalona