Motxilla mediambiental en préstec

La motxilla és un material pensat per ajudar en la tasca d’acostar els escolars al medi ambient. Dissenyades pel treball de camp, s’adeqüen als diferents nivells d’edat, des dels 8 fins als 18 anys. Aquestes motxilles es divideixen en quatre temàtiques, la Línia Verda se centra en la vegetació i la fauna.

Què contenen i com s’utilitzen
Les motxilles mediambientals són autònomes, és a dir, es fan servir al mateix lloc d’observació, sense cap altre instrumental científic o didàctic que el que contenen. Aquest material és molt divers: recipients per recollir mostres, brúixoles, cronòmetres, higròmetres, anemòmetres, podòmetres, auriculars, lupes, ulleres, prismàtics, tubs d’assaig, cantimplores, etc.

Cada motxilla inclou un quadern de camp en el qual es presenten les proves que es poden fer, amb les fitxes per anotar-hi els resultats, i també una guia en la qual s’explica com s’ha d’utilitzar.

La metodologia utilitzada per a la motxilla verda es basa en l’aprenentatge mitjançant el descobriment.

Per poder realitzar còmodament el treball de camp, es recomana disposar d’una motxilla per cada cinc o sis alumnes. És important que les activitats es realitzin en unitats de paisatge que presentin una homogeneïtat estructural un bosc, un prat, un parc… Amb alumnes de cicle superior de primària i secundària, pot resultar interessant que diferents grups treballin diversos tipus de paisatge i comparar després els resultats.

Dins de la motxilla verda s’hi troba una guia per al mestre i un quadern de camp. A la guia, s’hi troben els objectius que es persegueixen amb cada activitat, a més dels objectius generals i, una llista de material classificat segons les activitats que s’hagin de realitzar. Les activitats estan classificades per nivells, segons l’edat dels alumnes, però és el mestre qui decideix quines activitats faran els alumnes.