Maleta Pantalles: Primària (CI)

Les pantalles encanten als infants i, a nosaltres, els adults. Els infants reclamen utilitzar-les més temps i, nosaltres, els adults, cada cop les fem servir més.

La situació de pandèmia ha incrementat l’ús de les pantalles, però cal anar amb compte perquè malgrat que són eines molt útils, també són addictives i sense adonar-nos ens estan generant molta dependència.

Sempre parlem que els pares són els responsables de controlar el temps d’exposició dels seus fills i filles davant de les pantalles i són qui han de posar unes normes i uns límits adequats i coherents. Però, qui posa els límits als pares? Sovint oblidem que nosaltres, els adults, som el model de referència per als nostres fills i filles, especialment en edats primerenques.

La maleta Pantalles neix amb l’objectiu de fer reflexionar sobre l’ús que fan els mateixos pares de les pantalles i d’aquesta manera qüestionar-se si cal introduir algun canvi en l’àmbit familiar. xxxxxf

Reserva la maleta

La maleta conté 25 contes i està pensada per treballar-la a cicle inicial, tot i que els contes també poden ser adequats per a Educació Infantil (P5).

Hem volgut plantejar una maleta que permeti que cada alumne/a pugui emportar-se un conte a casa per llegir-lo en família. La maleta té 13 unitats del conte Desconnectats i 12 del conte Pantalles i molt més.

COM PODEM TREBALLAR LA MALETA?

A continuació us presentem algunes propostes:

1. Presentació a l’aula dels contes de la maleta Desconnectats i Pantalles i molt més, a partir de les propostes que trobareu a la pàgina web (cliqueu les imatges dels contes). Es poden fer les activitats “d’abans de la lectura” amb l’objectiu de motivar, fomentar l’interès per la lectura, fer una primera aproximació i descoberta dels llibres i de primeres hipòtesis sobre el seu contingut.
  2. Lectura a casa. Es repartiran els contes a l’alumnat perquè els puguin llegir amb la família. Recomanem, si és possible, que la primera lectura la faci l’adult. Algunes famílies poden desconèixer la llengua catalana, però poden comentar les il·lustracions del conte que aporten molta informació i són molt significatives.  Es pot fer una segona lectura a càrrec del nen o nena.
  3. És important recordar al nen o nena que la família pot llegir la guia que es troba al final del conte amb consells i recomanacions.
  4. Fitxa complementària.  La maleta conté la fitxa Estem molt connectats a les pantalles? que, en forma de petit joc, proposa reflexionar sobre les accions quotidianes relacionades amb l’ús de les pantalles. Podeu fer la lectura a l’alumnat de les 10 situacions que presenta i també és interessant que també feu el joc vosaltres.
  5. Un cop feta la lectura del conte amb la família, el nen o nena omplirà la fitxa conjuntament amb els seus pares i retornaran el conte i la fitxa a l’escola.
  6. A l’aula, es poden fer les activitats de “després de la lectura” a partir de les propostes que trobareu a la pàgina web (cliqueu les imatges dels contes), amb l’objectiu de reflexionar sobre el contingut dels contes llegits.
  7. També es pot aprofitar per treballar els gràfics a partir de la informació recollida sobre les famílies.
  • Podeu fer grups de 4 alumnes per fer una primera anàlisi de les dades amb el suport de la fitxa Recollim les dades! Cada grup recollirà la informació a partir de les fitxes que han omplert a casa amb les seves famílies.
  • A partir d’aquesta taula podran representar les dades numèriques en format de gràfic de barres. Podem oferir material perquè facin la representació abans de passar-ho sobre paper. Alguns materials que us poden anar bé són les unitats de fusta, els policubs o amb el propi cos.

• Cada grup pot fer la representació amb paper quadriculat o utilitzar el següent gràfic.
  • Es pot fer un gràfic conjunt amb totes les dades dels grups. La mestra anirà anotant a la pissarra les dades de cada grup i es farà un mural amb el gràfic de les respostes de totes les famílies. Es farà la interpretació del gràfic i es farà el retorn de les conclusions a casa. Podeu utilitzar la fitxa Interpretem el gràfic de la  classe.
  • Si no es vol fer aquest treball previ en petit grup, es pot passar directament a fer el mural amb el gràfic de les respostes de totes les famílies. Podeu utilitzar les il·lustracions del gràfic del grups per fer el mural o buscar-ne d’altres.

DESCARREGAR MATERIAL