ESC Ronçana. Què passa quan una impremta arriba a una escola?

Durant aquest mes, l’Escola Ronçana, de Sta Eulàlia de Ronçana, ha tingut en servei de préstec una impremta. Les mestres han preparat un escape room on els i les alumnes de 4t de primària, han descobert la clau que obria la maleta on hi havia la impremta. Tot un descobriment ben motivador!

Aquest servei forma part del projecte Batecs d’una premsa menuda.

Batecs d’una premsa menuda és un projecte que activem dins del marc de la Biennal Manifesta 15 que tindrà lloc a Barcelona i el seu entorn l’any 2024. Es desenvolupa en tres fases, recerca, mediació i exposició. El projecte es basa en la recerca sobre el moviment de mestres Batec que tingué lloc durant la Segona República espanyola a les províncies de Lleida.

Aquest moviment, conformat per més d’un centenar de mestres, es caracteritzà per haver estat el focus principal de l’impuls de les famoses tècniques Freinet i en concret de l’ús de la impremta escolar a partir de la qual la xicalla imprimia publicacions a partir dels seus aprenentatges, processos de vida i desitjos.

La mediació tindrà lloc a Roca Umbert Fàbrica de les Arts junt a centres educatius del context de Granollers i constarà de la formació i activació d’una xicoteta impremta freinet per a fer ús, de forma autònoma, de l’impremta a les escoles alhora que es comparteix la recerca realitzada sobre el moviment Batec per tal d’establir reflexions sobre les realitats de l’educació actual a partir de l’anàlisi compartit d’aquella experiència.