Quaderns d’avaluació. 52. TALIS 2018

Aquest Quadern està  basat en els resultats obtinguts per l’estudi internacional TALIS aplicat el 2018,  i té com a objectiu conèixer i comparar l’entorn, el clima d’aprenentatge, i les condicions de treball del professorat i dels directors dels centres educatius dels territoris participants, així com examinar i descriure com es desenvolupa, es reconeix, es valora i es recompensa la tasca docent i la de la direcció escolar

Els aspectes més rellevants que s’hi analitzen són la capacitat d’innovació, el lideratge pel canvi, la capacitat per impulsar els projectes educatius col·laboratius, els treballs en xarxa, les oportunitats de formació i de mobilitat tant local com internacional, les condicions laborals i els sistemes d’avaluació de la tasca docent.

TALIS 2018 aporta dades que confirmen que la satisfacció laboral té un impacte positiu en els docents, el clima escolar i els aprenents. També fa èmfasi en el rol de la formació, sempre des de la perspectiva de l’aprenentatge al llarg de la vida com a eina fonamental perquè el professorat sigui capaç d’adaptar-se amb flexibilitat als canvis que requereix la seva professió en la societat actual. L’estudi constata que disposar de bons plans de formació del professorat aporta valor afegit als sistemes educatius. Finalment, fa evident que l’avaluació de la pràctica educativa és un instrument valuosíssim per millorar l’efectivitat de la tasca dels docents i dels directors, ja que els permet identificar fortaleses i abordar mancances respecte de les eines o metodologies utilitzades.