Programa d’Innovació Pedagògica araART, a Institut Vinyes Velles!

L’institut Vinyes Velles de Montornès del Vallès ha participat en el Programa d’Innovació Pedagògica que impulsa el Departament d’Educació anomenat “araART”.

Els grans objectius d’aquest nou programa impulsat pel Departament d’Educació són:
* Potenciar les arts per millorar les capacitats i les competències bàsiques de l’alumnat i contribuir a estructura el seu pensament.
* Generar situacions d’aprenentatge vinculades a les arts que afavoreixin l’aprenentatge de l’alumnat, tot atenent la diversitat i fomentant la inclusió.
* Promoure l’obertura i les aliances dels centres amb l’entorn i contribuir a desenvolupar estratègies de projecció externa.
* Fomentar el gust per les arts entre la comunitat educativa i aportar futur públic per a les arts i la cultura.
* Generar oportunitats per detectar i promoure el talent en l’àmbit de les arts tot atenent la diversitat.
* Contribuir a la formació del professorat a través de la col·laboració dels mestres i professors del sistema educatiu amb el professorat dels ensenyaments artístics i els professionals de l’àmbit de les arts.
* Generar espais de treball en xarxa entre els centres educatius.

Aquests projectes artístics es duen a terme en col·laboració amb una escola artística, un equipament cultural, o institucions, entitats i associacions artístiques. Aquests darreres han de tenir un paper destacat en l’acompanyament dels docents i alumnes, durant el procés d’aprenentatge, a través de la participació en la realització de les activitats que componen els projectes generats.

Aquest projecte està dissenyat per tal que l’alumnat de secundària pugui accedir a la formació artística musical i a la seva pràctica, amb l’objectiu de:
* Estimular la seva capacitat d’aprenentatge, no només a la matèria de música sinó també a d’altres matèries.
* Millorar les seves habilitats socials, les seves potencialitats personals, la seva autoestima, els valors del compromís i la responsabilitat.
* Afavorir la cohesió social del nostre alumnat, en generar igualtat de condicions entre l’alumnat.

Els centres artístics col·laboradors seran:
* L’Escola Municipal de Música, Dansa i Teatre de Montornès del Vallès, centre artístic del nostre entorn més proper, a l’institut i al nostre alumnat.
* L’Orquestra Riborquestra de Barcelona, una orquestra comunitària i intergeneracional ubicada al districte de Ciutat Vella de Barcelona i la finalitat de la qual és oferir nous recursos a l’entorn i a les persones que l’habiten mitjançant l’aprenentatge artístic. La Riborquestra vol ser una eina que fomenta el creixement personal dels infants i joves i que contribueix a l’apoderament de la seva comunitat mitjançant l’aprenentatge dels instruments orquestrals i la vinculació amb el seu territori.