ITINERARI D’ART I NATURA A L’ENTORN URBÀ.

Descoberta de la vegetació urbana : Itinerari d’Art i Natura

Activitat realitzada dins el projecte Biodiversifiquem l’entorn escolar: replantegem la ciutat. Impulsat per l’ADENC.

Comencem fent una passejada per l’entorn urbà de la mà d’una artista, Rosanna Fontanet , que ens acompanya la mirada cap a els elements naturals que ens envolten, per ajudar-nos a veure tot allò on no parem atenció en la vida diària. Fem aturades per capturar com la natura es fa camí i es mostra en la seva esplendor de colors i llums.

Hem d’aprendre a observar-la! hem de sentir que la natura no és nostra, sinó que nosaltres formem part de la natura.

Ens planteja la importància d’iniciar el camí des de la quietud, del situar-se en el moment, en aquí i ara, respirant, comptant respiracions, tancant els ulls, sentint les olors, l’aire, escoltant els sorolls…, serà des d’aquesta quietud que podrem aturar la mirada i descobrir i capturar instantànies d’elements naturals.

Ara si, ja podem obrir els ulls i començar. Podem construir-nos un visor amb un simple full de paper. Mirar pel tub de paper ens permet descobrir detalls que podrien passar desapercebuts, el color lilos de la flor del castanyer, els verds de les fulles de l’arbre, el contrasts de llum en el tronc, tots ells apareixen com a joies quan els observes en el tub de paper i els allunyes de l’entorn que els mimetitza.

Què pot passar si proposem a l’alumnat ser caçadors d’ombres?. Com les podem atrapar? Com ens les podem emportar? Les resseguim amb el dit, les dibuixem amb carbó, observem el moviment… Mirem com la Rosanna les ha atrapat i ha fet una exposició narrant la seva experiència .

Dins l’ambient urbà no veiem els cicles de la natura. Sempre es veu més les edificacions que la natura. Si no fem parades difícilment descobrirem les joies que ens mostra.

Què passaria si proposem  caçar colors a l’alumnat? quantes tonalitats de verd arribarem a capturar?

i si ens fixem en les herbes que creixen als murs i ens imaginem que li pot representar per a una formiga? Com canvia la mirada segons el tamany de l’observador? Com ho veurem nosaltres si som una formiga?

Acabem la passejada amb una recomanació de llibres.