EINES PER DESPERTAR I ENTRENAR LA CREATIVITAT

Com entrenar i despertar la creativitat? Ens han format per ser creatius? Hem passat aquest primer matí descobrint eines per aplicar a l’aula .

La Maria ens ha presentat les 4 claus bàsiques per impulsar la creativitat a l’aula: IMPROVISAR, COMBINAR, ASSOCIAR I CONVERTIR EN ESTRANY COSES HABITUALS.

Ens va proposar un repte:

” Fer classes S.E.C. ; amb un factor de SORPRESA,  provocant EXPECTATIVES, i generant CURIOSITAT

La Maria ja ens va tenir encuriosides amb una cadena de llums que va penjar i va capturar ràpidament la nostra atenció, ens va fer reflexionar per acabar-se convertint  en una metàfora impactant sobre la creativitat.

 

 

 

 

 

 

En la segona sessió, i a partir de diversos test, vam centrar-nos en descobrir quin és el nostre perfil creatiu – explorador, experimentador, generador d’idees, qüestionador, teoritzador, perfeccionista, avaluador o implementador-, i en trobar perfils complementaris per generar i implementar idees creatives.

Una vegada identificats els nostres perfils i associats amb companys amb perfils complementaris, vam fer equips de treball per pensar quina seria l’aula ideal a partir de diferents tècniques basades en diferents habilitats del pensament creatiu, entre elles, la coneguda com SCAMPER. Aquestes sigles corresponen, respectivament a Substituir, Combinar, Adaptar, Maximitzar/Minimitzar, Proposar un altre ús, Eliminar i Reordenar.

Altres tècniques que vam posar en pràctica per desenvolupar les diferents habilitats creatives són la provocació, el pensar amb les mans, els jocs de rol, l’associació de paraules a l’atzar, o l’elaboració d’una línia del temps per visualitzar la fase d’execució de les idees que hem generat prèviament.

Aquesta tasca va resultar en la visió de la nostra aula ideal on els espais estan concebuts per acollir diferents estils d’aprenentatge, on hi ha mobilitat dels elements del mobiliari, pensada des de la perspectiva de l’alumne, on es té cura de l’estètica i els materials emprats, que és oberta, flexible, s’hi poden barrejar diferents edats, i acollir experts de diversos àmbits professionals per aprendre de la seva expertesa, entre moltes altres característiques (aprofitament total dels espais d’aprenentatge, incloent els passadissos, eliminar el soroll estètic, crear ambients comuns…).

Amb totes les eines que ens vam endur a la motxilla, ben segur que podrem començar a transformar les nostres aules per apropar-les, una mica més, almenys, a aquesta aula ideal que entre tots vam imaginar. Ganes no ens en falten!

 

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>